ID-nummer | 13283 |
Skibsnavn | EXCELSIOR / EXELSIOR |
Kend.bogstav. | NQDB |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Bark |
Brugstype | LST |
BRT | 456,5 / 479,6 / 462 |
NRT | 440 / 456 |
DW | - |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1856 |
Værft | Skibsbygmester G. Barker. Omb. 1873-1876? hos Rohmann & Barfoed i Helsingør. |
Byg.by | Sunderland |
Byg.land | England |
Dimension | Dybde i last 17,5 feet (kend.) 133,1 x 25,4 x 17,2 fod (kend.) 137,1 26,2 x 17,7 feet (LR). |
Maskine | Sejl. Barkrigning. |
Teknik | Mat. kravel af eg, teak, elm og fyr. 1 dæk, 3 master. Fladt spejl, kvindelig galion. |
Person-info | Kaptajn H. Olsen, 1891. |
Reg.by | Helsingør |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | EXCELSIOR (UK) |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Rodham & Co. Scarborough, som EXCELSIOR (LR) 1858-1869. Strandet 1872-11-13 på Møen under orkanen. Efter auktionssalg (se bem.) solgt til I.S. Pontoppidan & Rohmann & Barfoed. |
Rederi før - efter | Solgt 1876 til Barkskibet Excelsior's Rhederi A/S, Helsingør, ved købmand Alex. Gulstad, skibsbygmester Rohmann, købmand Victor A. Møller, som blev KR. Gik i petroleumsfart USA-Bremen. Solgt 1887 til nyt A/S Excelsior, Helsingør, stiftet 1887-03-08. Overtaget 1893 af nyt A/S stiftet 1893-06-29 A/S Barkskibet Excelsior. Forlist 1896-10-13 efter kollision med S/S ORSINO af London. Sunket mellem Smyge og Ystad. |
Referencer | ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Fred. manus) Solgt 1873-01-23 som vrag på auktion til Julius Andersen for Em. Z. Svitzers Bjergnings-Entreprise A/S og videresolgt til I.S. Pontoppidan m.fl. (Flg.) i 1878 er navnet EXELSIOR i 1891 er det EXCELSIOR. |
Tidligste år | 1856 |
Seneste år | 1896 |