ID-nummer | 13746 |
Skibsnavn | CONSUL N. NIELSEN |
Kend.bogstav. | NVDK |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Bark |
Brugstype | LST |
BRT | 1395 / 1520 |
NRT | 1254 |
DW | 2200 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | 5618381 |
Byg.år | 1894 |
Værft | Skibsværft A. Dubigeon. Afleveret 1894-10-00. |
Byg.by | Nantes |
Byg.land | Frankrig |
Dimension | 246,7 x 36,2 x 20,9 feet (hovedd.) |
Maskine | Sejl. Barkrigning. |
Teknik | Mat. jern, 1 dæk, 3 master. |
Person-info | Kaptajn H.N. Pedersen, 1916 dec. til 1917 til forliset. |
Reg.by | Nykøbing F. |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | FRANCIS HAGERUP (No.) ex JULES VERNE (Fr.) |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til R. Guillon & R. Fleury, Nantes, som JULES VERNE (JTVK). Solgt efter 1910 til Francis Hagerup A/S, Tønsberg, og næ. til FRANCIS HAGERUP (KCEB). Indfl. 1916-10-17 R. til Nielsen Rederi-A/S, Nykøbing F., og næ. til CONSUL N. NIELSEN. |
Rederi før - efter | Forlist 1917-05-29 på rejse fra Buenos Aires til København. Skudt i sænk fra tysk ubåd. |
Referencer | F1. ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Fred.) p.541 A-Cå: Data. (Flg.) 1916. (Krigsforlis 1914-1918) nr.157: Skudt i sænk af ubåd mærket nr. 66. Besætningen kom i egne både væk fra skibet under beskydning, 1 mand såret af sprængstykker. Ubåd reagerede ikke på anmodning om forbindsstoffer. Forlisposition ca. 59.50 N og 009.30 V. Bådene satte med sejl kurs mod land og blev 2 timer senere mødt af anden tysk ubåd, der overlod dem forbindsstoffer og gav kursen mod land. Dagen efter om eftermiddagen fik de landkending og tog land ved Chumpean Head Fyr, der telefonerede til Stornoway for assistance. (Mir.) Den angribende ubåd var U-69. |
Tidligste år | 1894 |
Seneste år | 1917 |