Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NWHP Sam-kode - Rig-Maskine Skonnert 3-m. / barkentine Brugstype LST
BRT 309,86 NRT 285 DW - Klstr. -
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1887 Værft Skibsbygmester Jørgen Olsen Christensen. Bilbrev 1887-07-22. Byg.by Marstal Byg.land Danmark
Dimension 120,2 x 25,4 x 12,2 feet (kend.) Maskine Sejl. Skonnertrigning 3-m. / Barkentinerigning.
TeknikMat. kravel af eg og kobberforhudet, platgattet, 1 dæk, 3 master, glat stævn, middelfyldig. (Største jagtbyggede barkentine i Danmark).
Person-infoKaptajn C.A. CHristensen kaldet JØRGEN OLSEN-kaptajnen. Kaptajn Rasmus Nielsen, Marstal, 1917 til forliset.
Reg.by Svendborg / Marstal Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Maren Christensen, firma H.C. Christensen, Marstal. Hjs. Svendborg, fra 1890-05-23 A. i Marstal. Rederi
før - efter
Forlist 1917-05-04 på rejse fra Jacksonville, Florida til Liverpool i Atlanterhavet ca. 30 sm W for Irland. Ubådsbesætningen anbragte bomber om bord på skibet og beskød det med kanonild. Skibet sank.
ReferencerF1. SR-bilag 1948:0209. H&S registr.-
Bemærkninger(Fred.) p.585. Vraget af JØRGEN OLSEN blev senere slæbt ind til Irland (Island) og kondemneret. (Krigsforlis 1914-1918) nr.137: Mandskabet fik ved angrebet af den tyske ubåd 2 minutter til at gå i bådene. Skibet brændt på position 52-12 N og 010-53 W. De skibbrudne blev efter et par timer taget op af engelsk patruljebåd og 1917-05-04 landsat i Milford Haven. (Rosendahl-2) p.121. (SR-bilag 1948:0209) Data. Vraget blev indbragt til Berehaven og kondemneret.
Tidligste år
 
1887 Seneste år
 
1917