ID-nummer | 13781 |
Skibsnavn | LUDVIG |
Kend.bogstav. | NFBW |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Bramsejlsskonnert 2-m. |
Brugstype | LST |
BRT | 145,03 |
NRT | 126 / 124,09 |
DW | - |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | 0009 |
Byg.år | 1892 |
Værft | Skibsbygmester Niels Peter Petersen, Gambøt. Bilbrev 1892-04-16. |
Byg.by | Thurø, Svendborg |
Byg.land | Danmark |
Dimension | Dybde i last 10,5 feet (kend.) 93,3 x 21,2 x 10,2 feet (hovedd.) |
Maskine | Sejl. Bramsejlsskonnertrigning. |
Teknik | Mat. kravel af eg, 1 dæk, 2 master. Afrundet spejl, bov med krølle. |
Person-info | Kaptajn Julis Larsen, 1892 og endnu 1911. Kaptajn P.C. Jørgensen, 1918 til forliset. |
Reg.by | Svendborg / Fredericia |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Partrederi i Svendborg med BR. hos skibsbygmester N.P. Petersen med 1/24-part. Ejer 1911 skibsreder C.V. Petersen, Svendborg. Ejer 1918 Rederiet Høvding A/S, Fredericia, med KR. hos H. Trondhjem. |
Rederi før - efter | Forlist 1918-08-03 på rejse fra Ørebæk på Island til Skagen i ballast. Stoppet af tysk ubåd, beordret fra borde, skibet sænket med kanonild. |
Referencer | F1. ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Flg.) 1911. (Fred.) ikke optaget. (Rosendahl-2) p.81. (Skibsforlis 1914-1918) nr.249: Forlisposition ca. 60.35 N og 003.41 E. Besætningen beordret i redningsbåden og efter skibets sænkning taget på slæb af ubåden, senere taget om bord i ubåden, men ca. 25 sm fra norske kyst beordret fra borde og sejlede derefter i egen båd til land, som nåedes efter 23 timers roning i stille vejr. Ankom Heggholmen og næste morgen af norsk orlogsfartøj ført til Bergen. (StD-1) p.252 ill. (StD-3) p.361. (ID=3486) p.270: Data. (Fred.manus.) Data overført til basen. |
Tidligste år | 1892 |
Seneste år | 1918 |