ID-nummer | 13868 |
Skibsnavn | VÆRING |
Kend.bogstav. | NLPT |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 2157 |
NRT | 1366 |
DW | 3013 + 237 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 1096007 |
Byg.nr. | 0099 |
Byg.år | 1888 |
Værft | Murdoch & Murray. Afløb 1888-08-22. Afleveret 1888-10-00. |
Byg.by | Port Glasgow |
Byg.land | Skotland |
Dimension | 278,7 x 37,7 x 19,3 / 22,6 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 240 nHK, 1000 iHK triple expansion maskine fra Ross & Duncan Glasgow. |
Teknik | Mat. stål, 2 dæk, welldæk type, 2 master. |
Person-info | Kaptajn Christian Jensen, 1917 til forliset. |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | LOCHIEL (UK) |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Western Steam Ship Co. Glasgow, som LOCHIEL (KVHT). Indfl. 1901-10-08 R. til Det Helsingørske D/S A/S, Helsingør. |
Rederi før - efter | Forlist 1917-06-18 på rejse fra Bordeaux til Barry med træ. Sænket af tysk ubåd, UC-65 med kanonskud og torpedo. Forlisposition 8 sm NNW for Ushant. |
Referencer | F1. ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Fred.) p.378. (Mir.) (Krigsforlis 1914-1918) nr.169. Rejsen var delvis foretaget i konvoj. men kommet fra hinanden under tåge. Da ubåden beskød skibet gik besætningen i bådene, men da kanonilden ophørte roede de tilbage til skibet, der med redningsbådene langs siden samtidig blev ramt af en torpedoeksplosion. Herved omkom 1 mand. Resten blev bjærget af fransk patruljebåd RENARD og landsat i Brest. |
Tidligste år | 1888 |
Seneste år | 1917 |