Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NPST Sam-kode KSB-08605 Rig-Maskine Galease Brugstype LST
BRT 44 NRT 35 DW - Klstr. -
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1880 Værft Skibsbygmester Carl Nilsson. Byg.by Timmernabben Byg.land Sverige
Dimension Dybde i last 6,3 feet (kend.) Maskine Sejl. Galeaserigning. Motor instal. 1927 og rigning ændret til galeaserigning. Ny motor 1942 på 41 HK.
TeknikMat. kravel af eg og fyr, 1 dæk, 2 master.
Person-info-
Reg.by Næstved Reg.land Danmark Omdøbt fra FREMAD Omdøbt til -
Rederi Solgt 1934 til kaptajn A. Petersen, Egernsund, og næ. til FREMAD. Næ. 1942 til EMILIE og hjs. Næstved. Rederi
før - efter
Forlist 1942-09-20 ved Basnæs Sydsjælland efter mineeksplosion.
ReferencerKSB-05-0004. KOP-2. H&S registr.H&S 1996:1225.
Bemærkninger(H&S 1996:1225 = KSB-04-0004) KSB-kartotekskort med flere oplysninger. (Flg.) 1907 (Timmernabben) p.42f: Svenske og delvis danske periode data. Ved forliset omkom kaptajnen, mens de to øvrige af mandskabet bjærgedes.
Tidligste år
 
1942 Seneste år
 
1942

Historik for skibets omdøbning

År Skibsnavn Kendings-
bogstaver
Rederi
1880 - 1934 KATHINKA NPST B. til kaptajn Lars Olsson, Råå Sverige, som AXEL (HQMT reg.nr. 1925). Indfl. 1906 til kaptajn H.C. Hansen, Odense, og næ. til KATHINKA.
1934 - 1942 FREMAD NPST Solgt 1934 til kaptajn A. Petersen, Egernsund, og næ. til FREMAD.
1942 - 1942 NPST Solgt 1934 til kaptajn A. Petersen, Egernsund, og næ. til FREMAD. Næ. 1942 til EMILIE og hjs. Næstved.