ID-nummer | 14227 |
Skibsnavn | SUPERB |
Kend.bogstav. | NCDV |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Slup / skonnert |
Brugstype | LST |
BRT | 78,10 |
NRT | 100 |
DW | - |
Klstr. | 42,99 Sv. sv. lst. |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1851 |
Værft | Skibsbygmester Gustaf Andersson, Svineviken. |
Byg.by | Orust |
Byg.land | Sverige |
Dimension | 59,3 x 19,1 x 9,6 feet (kend.) |
Maskine | Sejl. Sluprigning. Senere skonnertrigning. |
Teknik | Mat. kravel af eg og fyr, 1 dæk, 2 master. Fladt spejl, udhængende stævn. |
Person-info | Kaptajn W.A. Harritz, Ærøskøbing, 1868. |
Reg.by | Skelskør |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | SUPERB (Sv.) |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til partrederi i Lysekil med hovedreder Lorentz Pettersson. Omb. 1859 til skonnert. Indfl. 1865 på strandingsauktion i Næstved og ejet 1868 og endnu 1869 af kaptajn Harritz og kaptajn Rasmus Hansen med hver ½-part, hjs. Skelskør. |
Rederi før - efter | Indkøbt 1874 på strandingsauktion i Trelleborg af konsul Carl Smith med partnere. Købt 1884-01-15 ved strandingsauktion til Timmernabben til kaptajn Carl Johan Götherström. Forlist 1886-12-08 på Kronborg pynt efter stranding og slået til vrag. |
Referencer | ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Rosendahl-2) p.19. (Timmernabben) p.109. Ved forliset blev hele besætningen på syv mand bjærget. |
Tidligste år | 1851 |
Seneste år | 1886 |