ID-nummer | 16759 |
Skibsnavn | ELLEN KIRSTINE |
Kend.bogstav. | NSFB |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Skonnertbrig / bramsejlsskonnert 3-m. |
Brugstype | LST |
BRT | 178,05 |
NRT | 154,93 |
DW | - |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | 0024 |
Byg.år | 1879 |
Værft | Skibsbygmester Lars Kaas Hansen, Gambøt. Bilbrev 1879-10-16. |
Byg.by | Thurø, Svendborg |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 106,7 x 22,1 x 10,9 feet (LR). 103,5 x 21,5 x 10,6 fod (kend.) |
Maskine | Sejl. Skonnertbrigrigning. Fra c. 1900 omb. til bramsejlsskonnertrigning. |
Teknik | Mat. kravel af eg, 1 dæk, 3 master. Hækbygget, halvrundt spejl, galion med krølle. |
Person-info | Kaptajn P. Pedersen, Thurø, fra ny. Kaptajn A.M. Hansen, København. |
Reg.by | Svendborg |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Partrederi i Svendborg, med BR. hos skibsbygmester Lars Kaas Hansen, Thurø pr. Svendborg. BR. fra 1914-02-16 A. + R. hos kaptajn Carl V. Petersen, Svendborg. |
Rederi før - efter | Forlist 1916-06-00 på rejse fra Falkenberg til Granton. Sunket efter kollision med russisk dampskib BESSARABIA ? på position øst for Leithfjorden. ELLEN KIRSTINE blev indbragt som vrag til Montrose og kondemneret. Solgt til engelsk køber, genopbygget og i fart 1928 som CARMANTA af South Shields. Næ. 1934 til LONGDENDALE af South Shields. |
Referencer | ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (JM) Oplysninger fra (Fred.manus.) overført. Yderligere historie for skibet ikke fremfundet. (Rosendahl-2) p.81. (ID=491) p.250. (ID=3486) p.202f: Data. S/h foto p.204 af skibet uden sejlføring til ankers eller bøjefortøjet set mod bb.side. (StD-3) p.320. |
Tidligste år | 1879 |
Seneste år | 1934> |