ID-nummer | 17050 |
Skibsnavn | FORTUNA |
Kend.bogstav. | NGKJ |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Skonnert |
Brugstype | LST |
BRT | 79,75 / 76 |
NRT | - |
DW | - |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1851 |
Værft | Skibsbygmester Christian Jensen. Bilbrev 1851-02-05. |
Byg.by | Sønderho, Fanø |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 64,6 x 18,5 x 8,5 fod (kend.) |
Maskine | Sejl. Skonnertrigning. |
Teknik | Mat. kravel af eg og fyr, 1 dæk, 2 master. Fladt spejl, skarp stævn uden pynt. |
Person-info | Kaptajn Jep Hansen Meinertz, Fanø. Kaptajn Bole Petersen, Ålborg. Kaptajn Jens Anthonisen, Ribe. |
Reg.by | Sønderho, Fanø / Ålborg / Sønderho |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til partrederi i Sønderho med BR. hos kaptajn Søren Jessen Meinertz med 12/16-part. Solgt 1875 til fuldmægtig Conrad Sophus Borup, Ålborg, uden næ. Solgt 1876 til kaptajn Jens Anthonisen, Sønderho, uden næ. |
Rederi før - efter | Videresolgt af kaptajn Anthonisen til Skonnerten Fortuna's Rederi A/S, Sønderho, stiftet 1876-03-01. Forlist 1879-12-03 på rejse fra Hartlepool til Esbjerg og blev pga. læk forladt på Doggerbank. Skibet blev drivende ført til Grimsby og solgt for bjærgelønnen. |
Referencer | ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Rosendahl-2) p.40: Besætningen forlod skibet, da den ikke længere kunne klare pumpearbejdet. Besætningen på 5 mand blev optaget af engelsk fisker og landsat i Hull. (BogID3499) p.6: Foto af skibsportræt af skibet udført 1853 af marinemaler M. Truelsen, Altona. |
Tidligste år | 1851 |
Seneste år | 1880 |