Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. - Sam-kode - Rig-Maskine Motorskib Brugstype KRIG / minerydder
BRT 967 / 1190 / 1110 NRT 535 DW 1785 / 1973 Klstr. -
BT - NT - IMO 5520725 Byg.nr. 0048
Byg.år 1945 Værft Svendborg Skibsværft A/S. Skroget bygget i Tyskland, derefter slæbt til Svendborg. Se Bem. Saboteret 1943-12-19 på værftet. Planlagt færdig 1943. Afleveret fra Lübecker Flenderwerft 1950-06-00. Byg.by Svendborg Byg.land Danmark
Dimension Lgd.pp. 196-7 x Br.p.sp. 33-6 x Dybde 15-5 feet (værft) Maskine Dieselmotor. 2 stk. med 1430 iHK planlagt leveret fra MAN eller også er der tale om de endelige maotorer i 1950.
TeknikFart 10,5 knob. Mat. stål. 3 lastrum, 3 luger, 6 stk. 3-tons bomme.
Person-info-
Reg.by Hamburg Reg.land Tyskland Omdøbt fra KILWA Omdøbt til LEVENSAU (Ty.)
Rederi Kontraheret hos Kremer Sohn, Elmshorn, men ordren transporteret til SVB. Skibet skulle have været LST navngivet KILWA. Blev rekvireret af Deutsche Kriegsmarine og ændret til "Sperrbrecher". Rederi
før - efter
Blev bygget på i 1940'erne som SPERRBRECHER 190 i Svendborg. Ved krigsslutning som krigsbytte til UK og senere til USA. Fra 1947-12-04 overført fra Office of Military Government of the US i charter til Deutsche-Afrika Linien og ombygget på Bremer Vulkan til beboelsesskib i Tracemünde. Omb. 1950 på Lübecker Flenderwerft tilLST og næ. til KILWA. Yderligere nogle ejer- og charterskifte inden det 1955 blev solgt til Bugsier-, Reederei- und Bergungs AG, Hamburg, og næ. til LEVENSAU. Oph. 1966-11-25 i Bremerhaven hos Eisen und Metall.
ReferencerORG-N. H&S registr.-
BemærkningerBygningen begyndt på D.W. Kremer Sohn-værftet i Elmshorn som byggenr. 839. Afløb 1942-12-00. Ufærdigt slæbt til Svendborg for færdiggørelse. Sabotagesprængt første gang 1943-12-19 på værftet og sunket. Hævet 1944-01-00. Og 1944-03-03 blev B&W-motoren til Nyb. 48 sprængt på jernbanevogn i Svendborg. Og skibet blev igen saboteret 1944-11-08 på værftet samtidig med to andre nybygninger. Det ufærdige skib blev slæbt til Tyskland før krigsophør omkring 1945-02-01. (JM) Denne type fartøjer "strøg" minerne ved at skyde dem til detonation og var typisk rekvirerede handelsskibe konverteret til "Sperrbrecher"-skibe. (Mir.)
Tidligste år
 
1945 Seneste år
 
1966