ID-nummer | 17234 |
Skibsnavn | KILWA / SPERRBRECHER 190 (Ty.) |
Kend.bogstav. | - |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Motorskib |
Brugstype | KRIG / minerydder |
BRT | 967 / 1190 / 1110 |
NRT | 535 |
DW | 1785 / 1973 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5520725 |
Byg.nr. | 0048 |
Byg.år | 1945 |
Værft | Svendborg Skibsværft A/S. Skroget bygget i Tyskland, derefter slæbt til Svendborg. Se Bem. Saboteret 1943-12-19 på værftet. Planlagt færdig 1943. Afleveret fra Lübecker Flenderwerft 1950-06-00. |
Byg.by | Svendborg |
Byg.land | Danmark |
Dimension | Lgd.pp. 196-7 x Br.p.sp. 33-6 x Dybde 15-5 feet (værft) |
Maskine | Dieselmotor. 2 stk. med 1430 iHK planlagt leveret fra MAN eller også er der tale om de endelige maotorer i 1950. |
Teknik | Fart 10,5 knob. Mat. stål. 3 lastrum, 3 luger, 6 stk. 3-tons bomme. |
Person-info | - |
Reg.by | Hamburg |
Reg.land | Tyskland |
Omdøbt fra | KILWA |
Omdøbt til | LEVENSAU (Ty.) |
Rederi | Kontraheret hos Kremer Sohn, Elmshorn, men ordren transporteret til SVB. Skibet skulle have været LST navngivet KILWA. Blev rekvireret af Deutsche Kriegsmarine og ændret til "Sperrbrecher". |
Rederi før - efter | Blev bygget på i 1940'erne som SPERRBRECHER 190 i Svendborg. Ved krigsslutning som krigsbytte til UK og senere til USA. Fra 1947-12-04 overført fra Office of Military Government of the US i charter til Deutsche-Afrika Linien og ombygget på Bremer Vulkan til beboelsesskib i Tracemünde. Omb. 1950 på Lübecker Flenderwerft tilLST og næ. til KILWA. Yderligere nogle ejer- og charterskifte inden det 1955 blev solgt til Bugsier-, Reederei- und Bergungs AG, Hamburg, og næ. til LEVENSAU. Oph. 1966-11-25 i Bremerhaven hos Eisen und Metall. |
Referencer | ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | Bygningen begyndt på D.W. Kremer Sohn-værftet i Elmshorn som byggenr. 839. Afløb 1942-12-00. Ufærdigt slæbt til Svendborg for færdiggørelse. Sabotagesprængt første gang 1943-12-19 på værftet og sunket. Hævet 1944-01-00. Og 1944-03-03 blev B&W-motoren til Nyb. 48 sprængt på jernbanevogn i Svendborg. Og skibet blev igen saboteret 1944-11-08 på værftet samtidig med to andre nybygninger. Det ufærdige skib blev slæbt til Tyskland før krigsophør omkring 1945-02-01. (JM) Denne type fartøjer "strøg" minerne ved at skyde dem til detonation og var typisk rekvirerede handelsskibe konverteret til "Sperrbrecher"-skibe. (Mir.) |
Tidligste år | 1945 |
Seneste år | 1966 |