ID-nummer | 17417 |
Skibsnavn | MARTIN |
Kend.bogstav. | NFWJ |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Bramsejlsskonnert / topsejlsskonnert 2-m. |
Brugstype | LST |
BRT | 111,92 / 112 |
NRT | 96 |
DW | - |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | 0011 |
Byg.år | 1893 |
Værft | Skibsbygmester Niels Peter Petersen, Gambøt. Bilbrev 1893-06-13. |
Byg.by | Thurø, Svendborg |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 82,6 x 20,0 x 9,4 feet (kend.) |
Maskine | Sejl. Bramsejlsskonnertrigning. Senere omb. til topsejlsskonnert. |
Teknik | Mat. kravel af eg, 1 dæk, 2 master. Hækbygget, halvrundt spejl, galion med krølle. |
Person-info | Kaptajn H.P. Mortensen, Thurø, fra ny. Kaptajn J.M. Rasmussen. Kaptajn G.W. Wilde. Kaptajn A. Nielsen, Hellerup, omkom ved forliset. |
Reg.by | Svendborg / Korsør |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Partrederi i Svendborg med BR. hos skibsbygmester N.P. Petersen med 7/100-parter. |
Rederi før - efter | Solgt 1919-08-04 til A/S ved J. Andersen, Korsør. Forlist 1920-01-29 på rejse fra Dysart til Korsør med kul. Under ankring i Ålbæk Bugt strandet ud for Hulsig i SE-snestorm. |
Referencer | ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (ID=3486) p.277: Ved forliset omkom kaptajnen og en matros, mens kokken selv svømmede i land og to mand blev bjærget med båd fra land. To s/h fotos af skibet hhv. i havn uden sejlføring set agtenfra, og set som sunket skib med rigningen over vandspejlet ved Hulsig. (StD-3) p.367. (Rosendahl-2) p.105. (ID=491) p.250. (Søulyk.) 1920 nr.363 p.51. |
Tidligste år | 1893 |
Seneste år | 1920 |