ID-nummer | 19034 |
Skibsnavn | SIR JOHN FRANKLIN |
Kend.bogstav. | NMKV |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Fuldskib / bark |
Brugstype | LST |
BRT | 306,90 / 322,14 |
NRT | 304 |
DW | - |
Klstr. | 146 No. kls. |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1856 |
Værft | Skibsbygmester S. Josephsen. Bilbrev 1856-12-11. |
Byg.by | Holmestrand |
Byg.land | Norge |
Dimension | 109,4 x 26,0 x 15,5 fod (kend.) |
Maskine | Sejl. Fuldskibsrigning = fregatskibsrigning. Efter 1889 barksibsrigning. |
Teknik | Mat. kravel af eg, 1 dæk, 3 master, hækbygget, fladt spejl, stævn med skæg og mandlig galionsfigur.. |
Person-info | Kaptajn Emil Bartholin Mortensen, København. Kaptajn Jacob C. Isbrandtsen, Dragør. |
Reg.by | København / Dragør |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | SIR JOHN FRANKLIN (No.) |
Omdøbt til | FRANKLIN (Sv.) |
Rederi | Indfl. 1874-11-05, tolddato, fra Norge til grosserer Jørgen Hoppe, København, uden næ. Solgt 1889 til Partrederi i Dragør med BR. hos Kaptajn Carl Borg med 2/24 part og kaptajn og fører Isbrandtsen med 10/24 part. |
Rederi før - efter | Solgt 1894-06-21 til svensk reder og næ. til FRANKLIN. Solgt 1906 til Blankaholm Savværk og nedrigget til PRAM. Solgt i 1919 til Stockholm Superfosfat og som 75-årig sænket som molehoved ud for Blidöminne Varv. |
Referencer | ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Rosendahl-2) p.29: Data. (Dragoer) p.187: Data. Omb. 1889-05-04 R. til barkskib. Tresidet beretning om skibets historie. |
Tidligste år | 1856 |
Seneste år | 1931 |