Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. - Sam-kode - Rig-Maskine Fregatskib / lastdragerfregat Brugstype KRIG
BRT - NRT - DW - Klstr. 121,5
BT - NT - IMO - Byg.nr. 0055
Byg.år 1777 Værft Holmen, fabrikmester Henrik Gerner. Afløb 1778-04-24. Byg.by København Byg.land Danmark
Dimension 144 x 37 x agter 17-3 / for 16-3 fod. Maskine Sejl. Fregatskibsrigning.
TeknikMat. kravel af træ, 3 master. 42 kanoner 18-pundige.
Person-infoKaptajn Adolphh Jenner, 1779. Kaptajn Junge, 1781. Kaptajn Torsløw, 1783. Kaptajn Kohn, 1785.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Flåden. Udlånt som ny til Asiatisk Kompagni, København. Overtaget endeligt 1787 af Asiatisk Kompagni. Rederi
før - efter
Fragtet til Grønland 1780-1782 iflg. (H&S 1973:0697) Skibsliste. Ophugget 1795.
ReferencerKGH. SR-bilag 1949:1836. Årbog 1951-01 + 1951-11. ORL R-01. Årbog 1954-07. Årbog 1972-14. Årbog 1979-04 + 06. Årbog 1980-02. Årbog 1981-08. H&S registr.H&S 1996:1303. H&S 1973:0697.
Bemærkninger(SR-bilag 1949:1836) Oplysninger om cand. Theol. Peter Rubek Hagelund, missionær i Trankebar. (Årbog 1951-01) Optræder som model i årbog 1951 p.5f + 111f. Byg. som orlogsskib på 50 kanoner beregnet til Middelhavsfart, dog overt. af Asiatisk Komp. før jomfrurejse. Køllagt juli 1777, afløbet 1778-04-29. (H&S 1996:1303) 2 tegninger i kopi signeret Henrik Gerner 1779, snit, plan og sejlføring. Linjetegning fra KEH. (Klem-1) p.238: Detaljer om bygning og rejser til Kina 1779, 1782, 1783. Til Ostindien 1785, 1789, 1792. (Feldbæk 1980) p.205: Gengivet på maleri i konvoj fra Kapstaden. (Rasch + Sveistrup 1948) p.119: Om lånet fra Flåden. (BOG) Årbog 1981 p.89, 91: Maleri på Frederiksborg. Se også ID = 8420. (BOG) Årbog 1979 p.110, 124f, 148f. (BOG) Årbog 1980 p.10. (BOG) Årbog 1972 p.220. (Rasch + Sveistrup 1948) p.305ff. (H&S 1973:0697) Skibsliste.
Tidligste år
 
1777 Seneste år
 
1795
Reference : Oplysninger om cand. Theol. Peter Rubek Hagelund, missionær i Trankebar.