Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. HBMC / NVMB Sam-kode - Rig-Maskine Bark Brugstype LST
BRT 453,16 / 435 NRT 431 DW - Klstr. -
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1849 Værft Skibsbygmester J. Lange (ligger ved Weser). Bilbrev 1849-02-09. Byg.by Vegesack Byg.land Tyskland
Dimension 122,3 x 25,4 x 16,0 fod (hovedd.) 127,6 x 27,2 x 15,5 feet (LR.) Maskine Sejl. Barkrigning.
TeknikMat. kravel af eg, hækbygget, fladt spejl, 1 dæk. 3 master, bov med skæg og krølle.
Person-infoKaptajn Ole C. Arboe, København, 1867. Kaptajn Lars Jensen Lerche, København, 1869. Kaptajn Peder Nielsen Pii, Helsingør. Kaptajn Martin Frandsen, København. Kaptajn A.E.W. Callesen, Kbh. / Frederikssund.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra SARAH (Ty.), ex ELBE (Ty.) Omdøbt til -
Rederi B. til Hamburg-Amerikanische Packetfahrt, HAPAG, Hamburg, som ELBE. Kondemneret i New York og Solgt 1864 til Fr. W. Bardus, Hamburg, og næ. til SARAH. Indfl. 1865-02-07 til partrederi ved Th. Sonne, København, og næ. til ANSGAR. Rederi
før - efter
Overt. 1867 af partrederi med Th. Sonne og C. Arboe, København, fra 1869 med L.J. Lerche som partner og fører. Solgt 1885-03-27 til J.A. Olsen, København med ½-part og kaptajn A.E.W. Callesen, Kbh. Solgt 1889-04-29 til Kaptajn Eriksson, Mariehamn, Ålandsøerne. Forlist 1900-11-14 ved stranding på Læsø.
ReferencerORG-N. SR-bilag 1951:0607. Årbog 1963-11. GRU-01-0034. H&S registr.-
BemærkningerOptræder i årbog 1963 p.158. Som første danske skib, der indtog en olielast 1866. (Fred.) p.243 A-Cå: Data. (SR-bilag 1951:0607) + (Rosendahl-2) p.38: Detaljer. (BOG) Sjæk'len 2013 p.62: Rejsedata. (GRU-01-0034) Detaljer under Sonnes ejerskab. (MK) 1984 nr.7 p.22: Første olieladning på dansk skib med 3100 tønder af 155 liter, men losset i Stettin. (200aar) p.28: Om første olietransportskibe.
Tidligste år
 
1849 Seneste år
 
1900