ID-nummer | 3222 |
Skibsnavn | ANSGAR |
Kend.bogstav. | HBMC / NVMB |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Bark |
Brugstype | LST |
BRT | 453,16 / 435 |
NRT | 431 |
DW | - |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1849 |
Værft | Skibsbygmester J. Lange (ligger ved Weser). Bilbrev 1849-02-09. |
Byg.by | Vegesack |
Byg.land | Tyskland |
Dimension | 122,3 x 25,4 x 16,0 fod (hovedd.) 127,6 x 27,2 x 15,5 feet (LR.) |
Maskine | Sejl. Barkrigning. |
Teknik | Mat. kravel af eg, hækbygget, fladt spejl, 1 dæk. 3 master, bov med skæg og krølle. |
Person-info | Kaptajn Ole C. Arboe, København, 1867. Kaptajn Lars Jensen Lerche, København, 1869. Kaptajn Peder Nielsen Pii, Helsingør. Kaptajn Martin Frandsen, København. Kaptajn A.E.W. Callesen, Kbh. / Frederikssund. |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | SARAH (Ty.), ex ELBE (Ty.) |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Hamburg-Amerikanische Packetfahrt, HAPAG, Hamburg, som ELBE. Kondemneret i New York og Solgt 1864 til Fr. W. Bardus, Hamburg, og næ. til SARAH. Indfl. 1865-02-07 til partrederi ved Th. Sonne, København, og næ. til ANSGAR. |
Rederi før - efter | Overt. 1867 af partrederi med Th. Sonne og C. Arboe, København, fra 1869 med L.J. Lerche som partner og fører. Solgt 1885-03-27 til J.A. Olsen, København med ½-part og kaptajn A.E.W. Callesen, Kbh. Solgt 1889-04-29 til Kaptajn Eriksson, Mariehamn, Ålandsøerne. Forlist 1900-11-14 ved stranding på Læsø. |
Referencer | ORG-N. SR-bilag 1951:0607. Årbog 1963-11. GRU-01-0034. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | Optræder i årbog 1963 p.158. Som første danske skib, der indtog en olielast 1866. (Fred.) p.243 A-Cå: Data. (SR-bilag 1951:0607) + (Rosendahl-2) p.38: Detaljer. (BOG) Sjæk'len 2013 p.62: Rejsedata. (GRU-01-0034) Detaljer under Sonnes ejerskab. (MK) 1984 nr.7 p.22: Første olieladning på dansk skib med 3100 tønder af 155 liter, men losset i Stettin. (200aar) p.28: Om første olietransportskibe. |
Tidligste år | 1849 |
Seneste år | 1900 |