ID-nummer | 3747 |
Skibsnavn | VIGILANT |
Kend.bogstav. | MBSR / MBSV |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Skonnert |
Brugstype | LST |
BRT | 50 / 49,34 |
NRT | 45,15 / 44 |
DW | - |
Klstr. | 22 |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1790 |
Værft | Skibsbygmester ikke fremfundet. Byggeår veksler mellem 1770, 1780 og sidst i 1700-tallet. |
Byg.by | Baltimore |
Byg.land | USA |
Dimension | Dybde i last 7,0 feet. 66,6 x 19,7 (19,3) x 6,6 (6,8) feet (kend.). |
Maskine | Sejl. Skonnertrigning. |
Teknik | Mat. kravel af eg og fyr (hårdt træ). 1 dæk, 2 master. Fladt spejl, senere halvrundt spejl. Spids stævn med galionsfigur, senere skarp stævn med galionsfigur. |
Person-info | Kaptajn R.G. Higgins, 1860-1862. Kaptajn Thompson, Christiansted. Kaptajn Edwin R. Mitchell. Kaptajn N.G. Thomas. Kaptajn P.E. Pentheny / Pentheney. Kaptajn Carl McIntosh Ellis. Alle St. Thomas eller St. Croix. |
Reg.by | St. Thomas |
Reg.land | Vestindien |
Omdøbt fra | NON SUCH |
Omdøbt til | - |
Rederi | Ejer 1824-06-22 hr. Jean Fr. H. Battandier, der denne dag i Christiansted solgte skibet NONSUCH til Cabot, Bailey & Co. Tidligste spor af skibet. |
Rederi før - efter | Solgt 1825-01-00 til Kaptajn Hans Beyerholm, der næ. skibet til VIGILANT. Ejer efter Beyerholm: overlods Bjørn (tvivlsom), derefter lods Holm, overlods Høyer, hr. Dahl, hr. Georg Behagen 1862 og så: Solgt 1873 til kaptajn P.M. Pentheny, St. Croix (Flg.) 1916. Fra 1909 ejer Mary Elizabeth Pentheny, Christiansted. Forlist 1928. Udokumenteret fra kilde på Marinens bibliotek. |
Referencer | ORG-N. VESTI. REF-02-0288. SR-bilag 1969:0662. Årbog 1958-05. Årbog 1980-05. Årbog 2001-03. Årbog 2007-04. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (REF-02-0288. SR-bilag 1969:0662) Oplysninger om skibet, statistik. Skibets historie fra USA avis. (BOG) Årbog 1980 p.89-101: I år 1825 benyttes det privatejede skib (Beyerholms) ført af løjtnant C.L. Irminger til at opbringe kaperskonnerten ADOLPHO i Vestindien. I 1842 er skibet en overgang lejet ud til den danske stat efter orlogsbriggen ALLARTs stranding. Fra 1848 var der i flere omgange kontrakt mellem gouvernementet og ejer Behagen om posttrafik mellem øerne. Udokumenteret oplysning om forlist i 1928. Artiklen i 1980-årbogen, der findes digital i full-text, er den bedste kilde til skibets historie. (BOG) Årbog 1958 p.89-101. + Årbog 2001 p.36. + Årbog 2007 p.28. (Topsøe-J. II) p.640 (JM) Om myterne se årbog 1980, om DEN AARVAAGNE se (ID=10419). (Flg.) 1871 p.67 + 1873 p.68. |
Tidligste år | 1790 |
Seneste år | 1923 |