ID-nummer | 3758 |
Skibsnavn | DEN GODE HENSIGT |
Kend.bogstav. | - |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Fregatskib |
Brugstype | LST |
BRT | - |
NRT | - |
DW | - |
Klstr. | 280 / 370 |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1780 |
Værft | Grønlandske Handels Værft. Konstruktør Henrik Gerner. Skibsbygmester Erik Eskildsen. Bilbrev 1780-01-19. |
Byg.by | København |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 135 x 35-6,5 x 12-7 fod. |
Maskine | Sejl. Fregatskibsrigning. |
Teknik | Mat. kravel af træ, 3 master. 32 stk. kanoner. Ostindiefarer. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Overskattedirektionen, København. Skulle være solgt på auktion til Asiatisk Kompagni, København. |
Rederi før - efter | Forlist 1780-02-27 ved brand i Københavns Havn. |
Referencer | ORG-N. SR-bilag 1955:0659. REF-06-0716. Årbog 1956-06. Årbog 1957-08. Årbog 1970-02. Årbog 1974-04 + 05. |
H&S registr. | H&S 1960:0666. |
Bemærkninger | (SR-bilag 1955:0659) Inventarliste for styrmandens gods. Skibet brændte, inden det kom i brug. Det sad i februar 1780 fast i isen i Københavns Havn, og da ilden dagen efter nåede krudtkammeret, sprang skibet i luften. (BOG) Optræder i årbog 1956 p.148. (BOG) Optræder i årbog 1957 p.179-180 med galionsfigur samt oplysning om byggestedet var Østersøisk-guineisk Kompagnis plads. (Klem-1) p.174 + 182: Om bygningen. (Klem-2) p.74: bygget under Forordningen 1776. (BOG) Årbog 1970 p.50. (BOG) Årbog 1974 p.68 + 97. (TfS) 1830 pp. 386-388: Beretning om branden. Bl.a. gives navnene på de nærliggende andre skibe. |
Tidligste år | 1779 |
Seneste år | 1780 |