Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NSMC / OZLB Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype PA / EMIGR
BRT 11850 NRT 7555 DW 5585 + 2045 Klstr. -
BT - NT - IMO 5603520 Byg.nr. 0332
Byg.år 1913 Værft Vulcan Werke AG. Afløb 1913-05-27. Afleveret 1913-12-21. Præsenteret 1913-12-27. Byg.by Stettin Byg.land Polen
Dimension 523,5 x 62,3 x 38,3 / 42,8 feet (kend.) Loa. 541,6 feet. Maskine Dampmaskine 11000 iHK 2 stk. 4-cyl. triple exp. type.
TeknikFart 17 knob, dobbelt skrue, 3 dæk, awningdæk type.
Person-infoBesætning på 311 og passagerer: 121 første, 374 anden og 695 dækspladspassagerer.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til DFDS, København. Rederi
før - efter
Opl. 1935-12-00. Solgt 1936-11-12 R. til Blyth for oph. hos Hughes Bolckow Shipbreaking Co.
ReferencerREF-06-0712. UDL R-01. Årbog 1979-05. Årbog 1986-05. Årbog 2003-05. FEN-04-0470. FEN-04-0654. H&S registr.H&S 1996:1290. SR-foto. SR 2016:0162.
Bemærkninger(REF-06-0712) Udstyret med verdens første oceangående autopilot. Gyrokompas. Foto fra kalender, Anschütz. (H&S 1996:1290) Tegning med tværskibs snit ved spanterne 38, 72, 111 og 152.(BOG) Årbog 1947 p.142, 144. Samt Årbog 1986 p.158. Samt Årbog 2003 p.64. (Fred.) (Vikingen) 1964-06-01 p.21: Detaljer. (ELI) +25 kartotekskort med fartsoplysninger fra aviser og Vikingen. (Udklip) Fartøj, spec. (Dansk Søfartstidende) 1914 p.6: Hovedartikel om skibet. (FEN-04-0654) Om ophugning og farvel i Danmark. (Mir.) (ID3478) p.70f: Beretning fra matros om bord 1935 på nogle rejser til New York.
Tidligste år
 
1920 Seneste år
 
1936
Reference : Kalenderbilleder af tidlig gyrokompas og autopilot, om bord på FREDERIK VIII
Reference : Foto af FREDERIK VIII
Reference : Foto af FREDERIK VIII
Reference : Omtale i aviser af FREDERIK VIIIs sidste rejse til ophugning.