ID-nummer | 3882 |
Skibsnavn | DRONNING JULIANE MARIE / DRONNING JULIANA MARIA (II) |
Kend.bogstav. | - |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Fregatskib |
Brugstype | LST |
BRT | 791 |
NRT | - |
DW | - |
Klstr. | 270 |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1788 |
Værft | Skibsbygmester ikke fremfundet. |
Byg.by | Braintree, Massachusetts |
Byg.land | USA |
Dimension | 137,7 x 36,2 feet / fod ? |
Maskine | Sejl. Fregatskibsrigning. |
Teknik | Mat. kravel af træ. 3 dæk, 3 master. |
Person-info | Kaptajn I.H. Haste, 1779-12-09. (BOG) 1959?. Kaptajn Henrik August Schultz, 1791- Kaptajn Chr. Madsen 1795. |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | MASSACHUSSETTS (US) |
Omdøbt til | - |
Rederi | Købt 1790 til Asiatisk Kompagni, København, i Canton, Kina som erstatning for skib af samme navn, ID=9239. |
Rederi før - efter | Solgt 1795 på auktion i København til Blacks Enke & Co. Brændt 1796 i Ostindien. (JM) Og denne situation ses på Jacob Petersen tegning). |
Referencer | ORG-N. SR-bilag 1949:1837F. SR-bilag 1968:0058. Årbog 1959-01. Årbog 1975-05. Årbog 19898-08. HanP. |
H&S registr. | H&S 1940:0053. H&S 1949:0677. H&S 1963:1167. |
Bemærkninger | Beretning om skibets brand og besætningens redning 1796-04-20. (BOG) Optræder i årbog 1959 p. 12: Tønnes Langøe signeret Bodmeribreve, tilgået H&S. (BOG) Årbog 1975 p.84-92: artikel om forsyning til rejse 1789. (Klem-1) p.244: Rejser til Ostindien 1791 og 1794. Brændt 1796. (RA. As.Komp. skibsprot.) 722, 835 m.fl. Kinarejser 1791-1793 og 1794-1795. (BOG) Årbog 1981 p.91, 93, 96 (usikkerhed om identifikationer af de forskellige skibe med det samme navn. Tjek hellere alle navnesøstre. (H&S 1963:1167 = HanP.) Nr.2: Tegning af Jacob Petersen. (H&S 1976:0391) s/h tryk af skibsportræt 1796 august af Jacob Petersen. (SR-bilag 1949:1837F) Ejet af agent Erichsen med interessenter. (Lehmann: Østen) p.57: Note om forliset. (ID5717) p.179: Gengivelse i kilden af Jacob Petersens tegning på grundlag af fortælling herom. |
Tidligste år | 1788 |
Seneste år | 1796 |