Detaljerede oplysninger om skibet: |
ID-nummer | 4114 | Skibsnavn | LAURA | ||||
Kend.bogstav. | NDMK | Sam-kode | KSB-03511 | Rig-Maskine | Skonnertbrig / bramsejlsskonnert | Brugstype | LST |
BRT | 157,47 / 145,95 | NRT | 149,5 / 125,77 | DW | 250 | Klstr. | - |
BT | - | NT | - | IMO | - | Byg.nr. | 0014 |
Byg.år | 1870 | Værft | Skibsbygmester Lars Kaas Hansen, Gambøt. Bilbrev 1870-02-21. Omb. 1895 til bramsejlsskonnert. | Byg.by | Thurø, Svendborg | Byg.land | Danmark |
Dimension | 94-2 x 22-5 x 10-4 fod (KSB). 93,3 x 20,7 x 10,0 fod (kend.) | Maskine | Sejl. Skonnertbrigrigning. Fra 1895 bramsejlsskonnertrigning 2-m. | ||||
Teknik | Byg.mat. eg og bøg, 1 dæk, 2 master, hækbygget, fladt spejl, stævn med krølle. | ||||||
Person-info | Kaptajn Jørgen Madsen Nielsen, Gudme,fra ny. Kaptajn M.J. Mortensen, Rudkøbing, fra 1872. | ||||||
Reg.by | Svendborg | Reg.land | Danmark | Omdøbt fra | - | Omdøbt til | ELMSTA (Sv.) |
Rederi | B. til Partrederi på Thurø ved Kaptajn og fører J. Madsen Nielsen med 2/3-part og skibsbygger Lauritz Jørgen Hansen Kaas, Thurø. Fra 1872 var J.M. Nielsen eneejer (svigersøn til L.J.H.Kaas). | Rederi før - efter | Senere ejere H.J. Mortensen og A.K. Jensen, begge Svendborg. Solgt 1912-03-27 til reder A.P. Horndahl i Helsingborg, uden næ. (JSPB, Reg.nr. 5298). Solgt 1912-03-27 til Per A. Elfving, Furusund, og næ. til ELMSTA. Ejer 1913-1917 Öberg & Horndahl, Sverige. Kondemneret 1930 og anvendt som havnebrygge. | ||||
Referencer | KSB-04-0004. ORG-N. | H&S registr. | H&S 1996:1225. | ||||
Bemærkninger | (H&S 1996:1225 = KSB-04-0004) KSB-kartotekskort med flere oplysninger. Suppl. kartoteksnr. 3867. (Rosendahl-2) p.171. (ID=491) p.250. (Flg.) 1887. (Fred.) p.8. (JM) Kilde ID=491 mener skibet var en galease. Jeg tror dog, der er tale om dette skib. (ID=3486) p.263: Data. S/h foto af skibet langs lastepier i Fowey set mod bb. side. | ||||||
Tidligste år | 1870 | Seneste år | 1930 |
Der blev ikke fundet andre skibe med samkode = KSB-03511