Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. OZDU Sam-kode KSB-05935J Rig-Maskine Skonnert / Galease / SMH / motorskib Brugstype LST
BRT 95 / 93 NRT 50 DW 137 Klstr. -
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1934 Værft Karlstad Varv. Reg.nr. H-82. Byg.by Karlstad Byg.land Sverige
Dimension 78,1 x 20,0 x 7,7 feet (kend.) Maskine Sejl. Skonnertrigning, senere omb. til galeaserigning. + Diesel 75 iHK senere 119 iK motor.
TeknikMat. jern, 1 dæk, 2 master.
Person-info-
Reg.by Svendborg / Middelfart Reg.land Danmark Omdøbt fra VEGA Omdøbt til -
Rederi Indfl. 1939 til skibsreder A.E. Sørensen = AES., Svendborg, som eneejer, og næ. til VEGA. Næ. 1941 til LIBRA. Solgt 1943 til partrederiet Fænøsund, Middelfart, uden næ. BR. hos P.J.V. Spøer. Rederi
før - efter
Forlist 1944-03-23 på rejse fra Lübeck til Vejle ved minesprængning 7 sm SW for Kjels Nor. Sunket. Senere, 1944-1945, bjærget og rep. og solgt til Firmaet Mærsk Brodersen, Horsens. Overgået 1945 til V. Spøer A/S, Middelfart. Havareret 1946-05-28 ved minesprængning i Kattegat. Udgået 1951.
ReferencerKSB-04-0004. H2. B2. F2. KOP-1. H&S registr.H&S 1996:1225.
Bemærkninger(H&S 1996:1225 = KSB-04-0004) KSB-kartotekskort med flere oplysninger. (Fred.) p.63. Ved forliset 1944 blev besætningen bjærget af samsejlende skib. (Krigsforlis) nr.473. (Søulyk.) 1944 nr.187. (Krigsforlis) nr.675. (Søulyk.) 1946 nr.218. forlisposition 1946-05-28 var 7 sm E for Hurup Havn. Minen sprang lige agten for skibet og forårsagede lækage og makinskade. Bugseret i nøshavn i Ålborg.
Tidligste år
 
1941 Seneste år
 
1951

Historik for skibets omdøbning

År Skibsnavn Kendings-
bogstaver
Rederi
1934 - 1941 VEGA (II) OZDU B. til Johan F.G. Lurén, Lürö Sverige, som LURÖ (SKUE). Indfl. 1939 til skibsreder A.E. Sørensen = AES., Svendborg, og næ. til VEGA.
1941 - 1951 OZDU Indfl. 1939 til skibsreder A.E. Sørensen = AES., Svendborg, som eneejer, og næ. til VEGA. Næ. 1941 til LIBRA. Solgt 1943 til partrederiet Fænøsund, Middelfart, uden næ. BR. hos P.J.V. Spøer.