ID-nummer | 5175 |
Skibsnavn | CHRISTIAN |
Kend.bogstav. | NDKV / NRDF |
Sam-kode | KSB-06746 |
Rig-Maskine | Slup / Skonnert |
Brugstype | LST |
BRT | 63 / 60,70 |
NRT | 57,5 / 54 |
DW | - |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1845 |
Værft | Skibsbygmester Søren Peter Bech. Bilbrev 1845-05-21. Omb. af Søren Peter Bech, Rønne, 1860-03-24 rekonstruktionsbrev. |
Byg.by | Rønne |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 56,7 x 19,8 x 7,5 fod (hovedd.) |
Maskine | Sejl. Sluprigning. Senere skonnertrigning. |
Teknik | Mat. kravel af eg og fyr. 1 dæk, 2 master, fladt spejl, stævn med krølle. Omb. 1860 fra slup til skonnert. |
Person-info | Kaptajn L.E. West, 1860. 8 kaptajner nævnt i (Rosendahl-2). Kaptajn N.P. Hansen, 1895- |
Reg.by | Rønne |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | ANE MARIE |
Omdøbt til | KRISTIAN (Sv.) |
Rederi | Ejer 1860 og endnu 1887 M. Christiansen, Rønne, og næ. 1860 til CHRISTIAN. Solgt 1897 til rederi i Högskulla i Misterhult og solgt 1903-10-21 til sømand G. Th. Johansson i Timmernabben. |
Rederi før - efter | Fortømret 1905 hos C.J. Jonsson. Indfl. 1908-09-02 til Kaptajn B. Houe, Lemvig, med nyt kaldesignal NRDF. Solgt igen 1913 til Kåseberga i Sverigeog havde ejer og hjs. 1916 i Järnavik. Kondemneret 1916, men bjærget og rep. og genregistreret 1917-10-01 til P. August Eriksson, Kalmar med hjs. i Gullaspång og blev endeligt solgt som vrag 1922 med navnet KRISTIAN. |
Referencer | KSB-05-0004. SVI-05-0363. KOP-1. BECH 07 (foreløbig) |
H&S registr. | H&S 1996:1225. |
Bemærkninger | (H&S 1996:1225 = KSB-04-0004) KSB-kartotekskort med flere oplysninger. (Flg.) 1871. Senere ombygget, 1860. (Rosendahl-2) p.122: Data. (Søulyk.) 1894 p.12: Kollision ii Øresund. (Thorsen) p.297 Strandet 1875-06-11 ved Åker, Bornholm. (SVI-05-0363) Strandet 1896-09-11 ved Strandmøllen Skodsborg. Flotbragt af KASTRUP (ID=13391). (ID=3481) p.17: Data. |
Tidligste år | 1860 |
Seneste år | 1923 |