Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NBFG Sam-kode KSB-07513 Rig-Maskine Skonnert 3-m / SMH Brugstype LST
BRT 313,65 / 314 NRT 254,21 DW 500 Klstr. -
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1919 Værft Skibsbygmester Olesen Jensen på Hansen & Nielsen, Middelfart Skibsværft. Afleveret 1919-10-00. Byg.by Middelfart Byg.land Danmark
Dimension 128,5 x 29,9 x 13,2 fod. 38,17 x 9,10 x 4,09 meter. Maskine Sejl. Skonnertrigning 3-m. + Diesel 120 iHK Houmøller motor fra ny. 1947 instal. 180 iHK 5-cyl. 4SA Tuxham motor.
TeknikMat. kravel af eg og bøg. 1 dæk, 3 master, maskine agter. Klipperbygget.
Person-infoKaptajn S.P. Andersen, Thurø, (AES's svigerfar), 1921- .
Reg.by Svendborg Reg.land Danmark Omdøbt fra SOLSTRAALEN Omdøbt til CHR. SCHIERLOH (Ty.)
Rederi Solgt 1921-08-05 R. til Rederi-A/S Albert Mou, Svendborg, med KR. hos AES. Kaptajn S.P. Andersen, Thurø, var aktionær, og skibet blev næ. til ALBERT MOU af Svendborg (opkaldt efter hovedaktionær slagtermester af samme navn i Charlottenlund). Rederi
før - efter
Forlist 1925-01-18 efter kollision i Nordsøen ud for Cuxhafen af S/S HETTON af Newcastle. Flød på ladningen og slæbt i havn. Kondemneret i Hamburg. Vraget solgt til J.F. Strenge & Sohn, Prag og rep. som CHR. SCHIERLOH. Solgt 1928-04-00 til G. Wenzel, Prag, og næ. til M/S STELLA. Solgt 1928-10-00 til Stepan Darany, Budapest, og næ. til M/S MARS af Hamburg (JCGW). Solgt 1933 til P.F. Eckles, Hull, og næ. til M/S OMAR. Solgt 1936 til Laiva O/Y Elna, Yrjänen & Kumpp, Raumo, og næ. til ELNA (OHZI). Solgt 1945 til partrederi Elna ved Birger Asen / Hugo Broström, Helsinki. Solgt 1959 til Paul Lindqvist, Porvoo. Udgået af register 1962 som forlist.
ReferencerKSB-05-0004. KOP-1. H&S registr.H&S 1996:1225.
Bemærkninger(H&S 1996:1225 = KSB-04-0004) KSB-kartotekskort med flere oplysninger. (Fred.) p.210 S. (ID=3486) p.134. Forlist 1925-01-18 på rejse Karlstad til Groningen efter kolision med S/S HETTON af Newcastle. Sunket, bjærget til Cuxhaven, kondemnert i Hamburg. Vraget købt og genopbygget som CHR. SCHIERLOH (Ty.). Solgt 1927 til Prag og næ. STELLA. Solgt 1927 igen til Tallin og næ. MARS. (Fred.) med flere ejere op til 1980. (Søulyk.) 1923 p.52: Skruehavari 1923-05-26 i Østersøen. (Søulyk.) 1925 p.6: Kollision 1925-01-18 på Elben med HETTON. (ID=3486) p.134: Sejlede endnu 1962. (AES-bogen 1959) p.53 Foto af skibet i havn, ren sletskonnert. (ID=491) p.273.
Tidligste år
 
1921 Seneste år
 
1962

Historik for skibets omdøbning

År Skibsnavn Kendings-
bogstaver
Rederi
1919 - 1921 SOLSTRAALEN NBFG B. til partrederi i Århus ved skibsreder Martinus A. Olsen, Århus. Solgt 1919-12-20 R. til Talatta Rederi A/S, Århus ved J.P. Thomsen.
1921 - 1962 NBFG Solgt 1921-08-05 R. til Rederi-A/S Albert Mou, Svendborg, med KR. hos AES. Kaptajn S.P. Andersen, Thurø, var aktionær, og skibet blev næ. til ALBERT MOU af Svendborg (opkaldt efter hovedaktionær slagtermester af samme navn i Charlottenlund).