ID-nummer | 5700 |
Skibsnavn | DRONNING MARGRETHE |
Kend.bogstav. | NCGJ |
Sam-kode | KSB-07918 |
Rig-Maskine | Sletskonnert 4-m. / SMH |
Brugstype | LST |
BRT | 469 |
NRT | 386 |
DW | 680 / 720 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5605414 |
Byg.nr. | 0081 |
Byg.år | 1920 |
Værft | I. Koefoed A/S. Afleveret 1921-02-00. |
Byg.by | Faxe Ladeplads |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 145,2 x 31,5 x 14,7 feet (kend.) |
Maskine | Sejl. Sletskonnertrigning 4-m. + Diesel 120 iHK Tuxham motor. |
Teknik | Mat. eg og bøg, 1 dæk. 4 master. Maskinen agter. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | SVETI NICOLA (Jug.) |
Rederi | B. til Dannevirke A/S, København. Solgt 1923-10-27 R. til Fønicia A/S, Kbh. Solgt 1926-09-04 R. til Dronningerne A/S, København. |
Rederi før - efter | Forlist 1928-22-17 ved Øregrund Sverige, slået til vrag. Vrag bjærget s. til Jugoslavien og genopbygget og næ. SVETI NIKOLA. |
Referencer | KSB-05-0004. AND R-02. ORG-0. |
H&S registr. | H&S 1996:1225. H&S 1996:1307. |
Bemærkninger | (H&S 1996:1225) KSB-kartotekskort med flere oplysninger. (Fred.) (Holm89) Omtalt p.30-31. Bilbrev / leveret 1920-12-29. (H&S 1996:1307) 2 tegninger snit, plan og linje af de fire 4-m. skonnerter. (ELI) (Malling) Detaljer. (Søulyk.) 1922 p.12: Havari 1922-01-24 på Elben. (Søulyk.) 1923 p.63: Havari 1923-03-15 i Atlanten, 1923-05-15 havari på skruen i Atlanten, 1923-07 havari i Nordsøen. (Søulyk.) 1924 p.14f: Mistet dækslasten 1924-03-23-24 i Nordsøen. Mistet dækslast og grundstødt 1924-12. (Søulyk.) 1925 p.18: Mistet dækslast 1925-01-03 i Østersøen. (Søulyk.) 1927 p.18: Kollision 1927-06-29 i Drammen. Mand over bord 1927-11-27 i Nordsøen, havari og søgt nødhavn. (Søulyk.) 1928 p.16: Brand om borg 1928-06-17. Strandet 1928-11-17 ved Sveriges østkyst og forlist. (Dansk Søfartstidende) 1928-11-23: Grundstødt i tåge ved Gräsö ved Øregrund. Besætning blev om bord et døgn, men gik så i redningsbåden og roede i land. Skibet vrag. (Dansk Søfartstidende) 1928-11-30: Besætning vendte tilbage nogle dage efter, men da var alt af værdi fjernet fra vraget. Flertallet af øens beboere menes indblandet i plyndringen af vraget. (Da. Skibsbygning-1) p.2, 38ff: Data og planer. |
Tidligste år | 1920 |
Seneste år | 1928 |