ID-nummer | 5874 |
Skibsnavn | ELIN |
Kend.bogstav. | OXDX |
Sam-kode | KSB-08376 |
Rig-Maskine | Skonnert 3-m. |
Brugstype | LST |
BRT | 314 |
NRT | 260 |
DW | 485 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | 0005 |
Byg.år | 1919 |
Værft | Skibsbygmester Niels Anthon Nielsen, Thurø vest. Reg.nr. E-332. |
Byg.by | Thurø, Svendborg |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 120,5 x 28,2 x 13,7 feet (kend.) |
Maskine | Sejl. Sletskonnertrigning. I 1933 blev topstængerne rigget ned og + Diesel SMH. 160 iHK Vølund 2-cyl. 2SA råolie instal. 1933 |
Teknik | Mat. kravel af eg, bøg og fyr. 1 dæk, 3 master. Klipperbygget. |
Person-info | Kaptajn Jørgen Jørgensen, Svendborg, 1940-1945 c. Omkom ved ulykke i skotske havn Irvine. |
Reg.by | Svendborg |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | FORTUNA |
Omdøbt til | GLYVURNES (Fæ.) |
Rederi | Solgt 1933 til Rederi-A/S Elin ved A.E. Sørensen = AES, Svendborg, og næ. til ELIN. |
Rederi før - efter | Overt. 1940-04-09 af Ministry of War Transport, London, uden næ. Lå sidst i april 1940 i Methil. Tilbageleveret 1945 til rederiet. Solgt 1946 til P/f Nordlysid A/S, Torshavn, og næ. til GLYVURSNES. |
Referencer | KSB-05-0004. Årbog 1999-04. U2. KOP-1. |
H&S registr. | H&S 1996:1225. |
Bemærkninger | (H&S 1996:1225 = KSB-04-0004) KSB-kartotekskort med flere oplysninger. (BOG) Årbog 1999 p.115. (Fred.) (Tortzen1-3) Krigshistorie. (AES-bogen 1959) p.64f: Foto af skibet for motor med signalflag til toppene. Afgik 1940-04-05 i ballast fra Svendborg mod Methil, og blev i april beslaglagt af UK War Administration og gik i engelsk-skotsk kystfart under WW2. Bugseret hjem 1945 af MOGENS S. (ID=3486) p.203f: Data. |
Tidligste år | 1933 |
Seneste år | 1946 |