ID-nummer | 6236 |
Skibsnavn | SOPHUS DANNESKJOLD SAMSØE |
Kend.bogstav. | NQLT |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib / hjulskib |
Brugstype | PA |
BRT | 527,48 / 533 |
NRT | 297,67 / 298,5 |
DW | 100 + 60 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5609005 |
Byg.nr. | 0100 |
Byg.år | 1876 |
Værft | B&W. Afleveret 1876-11-27. Bilbrev 1876-11-29. |
Byg.by | København |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 195,6 x 22,5 x 11,3 fod (kend.) Maskinen: 56,3 fod. |
Maskine | Dampmaskine 200 nHK, 1000 iHK på 2 stk. 2-cyl. compoundmaskiner fra værftet. + Skonnertrigning. |
Teknik | Fart 12,5 knob. Mat. klink af jern, 1 dæk, 2 master, 2 langskibs skorstene, rundt spejl. |
Person-info | - |
Reg.by | Korsør |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Generalpostdirektionen, Det kgl. danske Postvæsen, for ruten Korsør - Kiel og - Nyborg. Overtaget 1883 af De sjællandske Statsbaner, Korsør. Overtaget 1887-05-26 af DSB. |
Rederi før - efter | Solgt 1907-10-03 R. til Direktør Anders J. Andersen og Firma Levin & Sønners Eftf., København. Solgt 1909-05-04 R. til Neue Hamburg-Cuxhaven-Helgoland Linie GmbH., Hamburg, og næ. til HELGOLAND. Oph. 1911. |
Referencer | P&T. DSB. FEN-05-0727. FEN-05-0744. ORG-N. |
H&S registr. | SR-foto. H&S 1931:0321. H&S 1952:0620. |
Bemærkninger | (Fred.) + (Fred. P&T). (Mir.) anfører salg 1908 til Andersen, mens salget til Levin er i 1910 fra Tyskland og derefter oph. (Flg.) 1907 giver målene 524 BRT, 298 NRT, 160 DWt, 200,6 x 23,1 x 11,6 feet (kend.) og maskine på 230 nHK, 800 iHK. (Flg.) (H&S 1931:0321) Stik af skib fra Ill.Tid. (H&S 1952:0620) Tegning af Caroc, 1876. |
Tidligste år | 1876 |
Seneste år | 1911 |