Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. - Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib / hjulskib Brugstype PA / LST
BRT 280 NRT 164 DW 52 Klstr. 82
BT - NT - IMO - Byg.nr. 0001 (mask.)
Byg.år 1855 Værft Bygmester Søren Peter Bech, Rønne, skroget, afløb 1855-05-02. Udrustning hos Baumgarten & Burmeister. Afleveret 1855-09-15. Byg.by København Byg.land Danmark
Dimension 160 x 21-10 x 6-6 fod (L.pp.). 160-8,75 x 21-10,75 x 11-10,25 fod (Hovedd.) Maskine Dampmaskine, B&W første maskine, 120 nHK fra 2 oscillerende cylindre, 2 kedler, 12 skovle per hjul. Leveret 1855-09-16.
TeknikMat. træ. 1 dæk, 2 master rigget med gaffelsejl. Løbebro mellem hjulkasser.
Person-info-
Reg.by Korsør / København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Indenrigsministeriet, Generalpostdirektoratet, København, for ruten Korsør - Nyborg, Kiel, Århus. Rederi
før - efter
Auktion 1864-08-16. Derefter blev maskinen taget ud og overført til HERMOD (II) (ID=10365).
ReferencerP&T. REF-16-1429. Årbog 1945-01. Årbog 1949-05. FEN-02-0224. H&S registr.-
Bemærkninger(REF-16-1429) B&Ws første dampmaskine indsat i hjulskib bygget i Rønne; historie og detaljer i manuskriptark fra B&W-museet i REF-16-1429. (BOG) Årbog 1945 p.8: Model på H&S. + Årbog 1949 p.117: Model på H&S. (Prior) (JM) Kåre Lauring i Københavns Havn og B&W-Bladet december 1944, side 4 skriver, at skibet blev søsat fra Engelskmandens Plads i København. Maskinen udtaget og anvendt i næste HERMOD fra 1864 (ID=10365). (FEN-02-0224) Data og kommentarer fra B&W Museet som ms. (MunchausIII) p.109. (Mercantil-Calender 1858) Korsør. (Fred. P&T). (Fred.sejl.) p.453.
Tidligste år
 
1854 Seneste år
 
1864
Reference : H/S HERMOD - detaljer og historie i manusform.
Reference : Oplysninger om B&W bygning nr. 1 fra 1854 HERMOD