Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. - Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib / hjulskib Brugstype PA
BRT 280 / 310 NRT 158 / 187 DW - Klstr. 79
BT - NT - IMO 5609999 Byg.nr. 0116
Byg.år 1842 Værft James & William Hall = Wm. Simpson & Co. Byg.by Aberdeen Byg.land Skotland
Dimension 155,3 x 19,2 x 12 feet (psolar). 173 x 19-10 feet (LxB). Br.o.hjulkasser 37-10 fod. Maskine Dampmaskiner, 2 stk., 120 senere 150 nHK bygget af William Simpson & Co. Aberdeen.
TeknikMat. kravel af eg, klipperform. Skovlhjul diameter 18-2 fod, 18 faste skovle per hjul.
Person-infoKaptajn Sletting, P.E., på vartepenge i Flåden, førte 1842- Kaptajn L.E. Tuxen, afløste 1847-07-00 Sletting, der blev inspektør ved Dragør Lodseri.
Reg.by Ålborg Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi Indfl. 1842-06-23 fra engelsk reder Cato. til Dampskibsinteressentskabet i Aalborg D/S A/S = Iris I/S D/S, Ålborg. Ankom 1842-06-23 til Ålborg. Rederi
før - efter
Overt. af skibsreder I.P. Suhr, København, som udlagt pant. Udbudt i auktioner 1858-03-02, 1858-03-16, 1858-03-30, 1858-04-23, 1859-04-11 og 1859-04-18. Solgt 1859-04-18 til mægler Simmelhag, senere på året ophugget, en del brugt som bolværk på Bodenhoffs Plads, København.
ReferencerREF-16-1431. Årbog 1942-10. Årbog 1944-03. Årbog 1967-05. Årbog 1972-08. Årbog 1981-19. H&S registr.H&S 1948:0608.
BemærkningerOplysninger og foto af IRIS i Ålborg (Fredfeldt-foto) indlagt REF-16-1431; (Prior). (BOG) Årbog 1942 p.107 + 1944 p.32-42 + 1972 p.118f + 1981 p.223-226 + 1967 p.125-152: Artikel om skibet, dæksplan gengivet. (MunchausIII) p.95: Indsat i ruter København - Århus og Kbh - Ålborg. En del ophugget mahognimateriale blev solgt på auktion på Larsens Plads 1859-09-28. (StD-2) p.443. (H&S 1948:0608) Tegning af skibet, 1855. (psolar) UK mål 310 BRT, 187 NRT.
Tidligste år
 
1842 Seneste år
 
1859
Reference : IRIS - historie og foto (dublet) af skibet i Ålborg;