ID-nummer | 6252 |
Skibsnavn | SØRINE |
Kend.bogstav. | NDJP |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Bark |
Brugstype | LST |
BRT | 398 / 397,75 |
NRT | 381 |
DW | - |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1891 |
Værft | Skibsbygmester Søren Abrahamsen, Nordby. Bilbrev 1891-06-10. |
Byg.by | Nordby, Fanø |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 125,9 x 25,5 x 15,2 fod (kend.) |
Maskine | Sejl. Barkrigning. |
Teknik | Mat. kravel af eg, bøg og fyr, forhudet med yellow metal, 1 dæk, 3 master. Hækbygget, rundt spejl, stævn uden pynt. |
Person-info | Kaptajn A.C. Andersen (Flg. 1909) |
Reg.by | Nordby, Fanø |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Barkskibet Sørines Rederi A/S, bestyr. reder Mathias Søren Jepsen, Nordby. |
Rederi før - efter | Bestyrende reder Peder Nielsen Winther, medejer, overtog opgaven fra 1906-08-10. Havarerede 1909 på rejse fra St. Lawrence til London, og kom i nødhavn i Falmouth. På rejsen 1910 fra England til Charlton Island, Hudson Bay, havarerede skibet og blev kondemneret. |
Referencer | ORG-N. REF-16-1436. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | Havareret i storm 1909-12-17 på Nordatlanten, mistede ror og formast og ankergrejer. Riggede nødmast m.m. og klarede sig til Falmouth under kaptajn Andersen og styrmand Kallesen. Barken fik rejse til Hudson Bay i 1910, hvor den forliste ved Charlton Island og blev kondemneret 1910-09-20. (Fred.) p.453. (BogID3499) p.27: Foto af skibet i isen i Hudson Bay. (JM) Oplysninger på sitet "mitfanoe" forklarer begivenhederne: Tre mand hjemsendtes i eftråret. Resten af besætningen overvintrede og rejste hjem 1911 og kom til København 1911-08-02 med OSCAR II. |
Tidligste år | 1891 |
Seneste år | 1910 |