Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NHCV Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 1219,40 NRT 884,65 / 765,72 DW 1280 + 180 Klstr. -
BT - NT - IMO 5609014 Byg.nr. 0063
Byg.år 1871 Værft B&W. Afleveret 1871-12-28. Bilbrev 1871-12-19. Byg.by København Byg.land Danmark
Dimension 214,5 x 28,2 x 15,7 fod. dybde fuld 22,5 fod. Maskine Dampmaskine, 120 nHK, senere 177 nHK, 500 iHK, 4-cyl. compoundmaskine fra værftet.
TeknikMat. klink af jern. 1 hoveddæk samt mellemdæk midtskibs, typebenævnt som spardæk. 3 master, rundt spejl, lodret stævn.
Person-info-
Reg.by København / Korsør Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Danmark D/S A/S, København, ved Thomas Sonne & Co. Rederi
før - efter
Solgt 1905-11-15 R. til Thorvaldsen D/S A/S, Kbh., hjs. Korsør. Solgt 1912-04-29 A. til Dansk Rederi A/S, Kbh. Solgt 1913-03-06 R. til Baltic D/S A/S, Kbh. Solgt 1914-07-08 A. til Partrederi v/ Brix Hansen & Co., Kbh. Forlist 1915-09-20 i Nordsøen efter torpedering og kanonild fra tysk ubåd.
ReferencerORG-N. REF-16-1437. FEN-10-1273. FEN-10-1292. FEN-12-1613. FEN-12-1722. F1. H&S registr.SR-foto.
BemærkningerKort detaljeark med tegning indlagt i REF-16-1437. (Fred.) p.224: Omb. 1889. Hjs. ændret 1905 til Korsør og i 1912 igen til Kbh. Forlist 1915-09-20 i Nordsøen på rejse fra Malmö til West Hartlepool med props. Ud for Hastholm stoppede tysk ubåd U-16 skibet, der efter udveksling af oplysninger torpederede skibet (2 torpedoer) og beskød det efterfølgende med kanonild. Sænket. Besætningen, 16 mand, bjærget i egne både og taget op af svensk S/S MIMOSE af Helsingborg. (Mir.) Forlisposition 56.47 N og 007.09 E.
Tidligste år
 
1871 Seneste år
 
1915
Reference : S/S THORVALDSEN - en kort detaljehistorie og en tegning.
Reference : Foto af THORVALDSEN
Reference : Første danske dampskib på Sydamerikas vestkyst 1873. THORVALDSEN.
Reference : Foto af THORVALDSEN
Reference : Foto af THORVALDSEN