Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NGJW Sam-kode KSB-10070 Rig-Maskine Bark Brugstype LST
BRT 312,74 / 313,18 / 300,28 NRT - / 296,44 / 266,31 DW 350 Klstr. 138,5
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1867 Værft Skibsbygmester Th. J. Petersen. Bilbrev 1867-09-09. Reg.nr. K-238. Byg.by Troense, Svendborg Byg.land Danmark
Dimension 122,8 x 26,0 x 13,7 fod (KGH). 121,4 x 23,7 x 13,7 feet (kend.) 121,5 x 25,5 x 14,4 feet (LR). Maskine Sejl. Barkrigning.
TeknikMat. kravel af eg, forhudet med yellow metal, 1 dæk. 3 master. Halvrundt spejl. Skæg med kvindelig figur.
Person-infoKaptajn C. Thurøe, Tåsinge, fra ny. Kaptajn Esper Nielsen Espersen, Rønne. Kaptajn Johan Frederiksen, 1878 (KGH). Kaptajn Mads Andersen Nielsen. Kaptajn M.C.W. Bonde. Se i øvrig (Tving) p.106.
Reg.by Svendborg / København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til skibsreder A.C. Thurøe, Troense for Kinafart. Rederi
før - efter
Solgt 1878-04-15, skødedato, til Grønlands Styrelse / KGH, København. Rutefart på Atlanten 1878-1925, gennemførte 77 rejser heraf 28 dobbelte og en overvintring i Godthåb i 1884 og 1 i Julianehåb 1895 i Julianehåb. Overtaget 1929-08-02 af Marineministeriet for planer om skoleskibsbrug (ikke implementeret). Solgt 1931-09-10 Københavns Skibssalgsbureau, København, for videresalg til Sverige for oph.
ReferencerKGH. KSB-08-0090. Årbog 1974-05. Årbog 1975-04. Årbog 1995-02. Årbog 2000-05. FEN-07-0948. FEN-07-0981. ORG-N. H&S registr.H&S 1973:0770. H&S 1996:1227. SR-foto. H&S 1957:0026. H&S 1973:0697.
Bemærkninger(H&S 1996:1227= KSB-08-0090) KSB salgsdokument for salg 1918-09-10 fra Marineministeriet - KGH. Optræder i Årbog 1974 p.112 + Årbog 1975 p. 61 + 64 + 81 + Årbog 1995 p.7f, 13, 20ff + Årbog 2000 p.75. (Fred.Grønl.) p.15: Data. Omb. 1887-02-25 til 302,78 BRT, 285,04 NRT. Rejser på Grønland 1878 til 1926, 1926 til 1929 oplagt, 1929 til 1930 planlagt som skoleskib for Marineministeriet, men 1930-01-18 udslettet af registret i Dk. (Rosendahl-2) p.83: Detaljer. (H&S 1973:0770) (Schultz-L.) p.93. (Tving) p.101-106. Havarier 1895: Kæntring ved Julianehåb efter agterenden grundstødte, og da vandet sank, kæntrede skibet. 1900: Havari i Atlanten, da rorstammen knækkede. Returneret til Norge med nødror for rep. 1904: Kæntring i Torsukatakløbet efter grundstødning. (StD-1) p.271. (Grønland) 1957 p.315: Angrebet af svamp efter tropesejlads, afklædt og tømmer udskiftet 1878. (KGH-oplysningsmappe) Første rejse afg. 1878-05-28. Sidste rejse afsluttet i Kbh. 1926-10-03. (FEN-07-0981) Note om skibets salg 1931. (H&S 1957:0026) Tegning af skib på Kbh. red. (ID3501) pp. 30-31: S/h fotos af skibet. (ID=93) p.29: S/h foto uden sejlføring med plitflag. Note om skibet. (ID=491) p.160: Foto af skibet for anker i grønlandsk farvand. (Tving) p.55/56 + 101: Data.
Tidligste år
 
1867 Seneste år
 
1931
Reference : Salgsdokument for skibet:
Reference : Foto af CERES
Reference : Artikel om De to sidste gamle Grønlandssejlere gaar deres Undergang i Møde. CERES og CONSTANCE.

Der blev ikke fundet andre skibe med samkode = KSB-10070