Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. - Sam-kode - Rig-Maskine Fregatskib Brugstype LST
BRT - NRT - DW - Klstr. 196 / 212,5
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1795 før Værft Skibsbygmester ikke fremfundet. Målebrev Danmark 1795-12-18. Byg.by - Byg.land England
Dimension 115 x 32-4 x 13-6, 1.dæks dybde 6-2 fod. Maskine Sejl. Fregatskibsrigning.
TeknikMat. kravel af træ. 2 dæk, 3 master.
Person-infoBesætning 35 mand. Kaptajn C.F. Møller, 1795. Kaptajn James Tennent, 1795-1797.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi Købt 1795 i Ostindien som erstatning for skib af samme navn, ID=8423. Reder 1795-1797: Duntzfeldt, Meyer & Co., København. Rederi
før - efter
Forlist 1797 januar ved Gilleleje.
ReferencerORG-N. REF-17-1536. Årbog 1954-07. SR-bilag 1949:1837A. H&S registr.-
Bemærkninger(REF-17-1536) Det store forlis på Nordsjællandskysten, Ostindiefareren CRONBORGs dramatiske stranding 1797-06-16. Skib af samme navn (ID=8423) på 139 kls. solgt 1795 i Ostindien og nyt købt og næ. til CRONBORG, og det strandede ved Gilleleje. (BOG) Optræder i årbog 1954 p.123, 130. Havarerede 1797 med lodsen Svend Hansen fra Gilleleje om bord ved grundstødning på Ostindiefarergrunden. Skibet blev bragt flot, hvorefter den samme lods straks satte det på grund igen, hvor det forliste i en efterfølgende storm. (SR-bilag 1949:1837A = R.A. Kom.Koll. 1797) Data om ejerskab 1797. Ved forliset 1797-06-16 blev besætningen bjærget. (Feldbæk 1969 App.IV+V) Købt i Ostindien 1794, hjemkommet april 1795. Udrejst 1795 december, hjemkommet 1797 januar og forlist ved Gilleleje. (Fred. H'ør). Iflg. kilden købt af Duntzfeldt & Co. 1793, men omtaler ikke ombytningen i Ostindien. (JM) Både forlisdato 1797 i januar og 16. juni er fundet i kilder. (Fred.manus.)
Tidligste år
 
1794 Seneste år
 
1797
Reference : Det store forlis på Nordsjællandskysten, Ostindiefareren CRONBORGs dramatiske stranding 1797-06-16