ID-nummer | 7231 |
Skibsnavn | PRINS KNUD |
Kend.bogstav. | NDQB / OUKE |
Sam-kode | KSB-10485 |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 1340 / 1377 |
NRT | 782 / 756 |
DW | 1887 + 113 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5128197 |
Byg.nr. | 0021 / 0255 |
Byg.år | 1922 |
Værft | Kalundborg Skibsværft (skrog). Kjøbenhavns Flydedok & Skibsværft A/S (udrustn.). Afleveret 1922-02-00. Reg.nr. C-387. |
Byg.by | København / Kalundborg |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 233,9 x 37,2 x 15,8 / 18,8 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 655 iHK, triple expansion type fra Steen & Kaufmann, Elmshorn. |
Teknik | Fart 9 knob. 1 dæk, 2 master. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | FRANKRIG |
Omdøbt til | OSLO |
Rederi | Afløbet fra værftet som FRANKRING, næ. 1922-02-27 R. ved afleveringen til PRINS KNUD. B. til Pacific D/S A/S, København. |
Rederi før - efter | 1940-1945 under engelsk administration, Ministry of War Transport, London, uden næ. Lå sidst i april 1940 i Tyne. Tilbageleveret efter krigen. Næ. 1945-12-22 A. til OSLO. |
Referencer | KSB-10-0426. Årbog 1999-04. U2. ORG-0. |
H&S registr. | H&S 1996:1227. |
Bemærkninger | (H&S 1996:1227 = KSB-10-0426) salgsdokument fra 1946. (Fred.) p.487 P: Bygget som FRANKRIG, men omdøbt PRINS KNUD før aflev. (Søulyk.) 1925 p.52: Mistet dækslast 1925-06-17 i Nordsøen. (Søulyk.) 1928 p.42: Kollision 1928-01-04 i Kielerkanalen. (Søulyk.) 1929 p.52: Havari 1929-02-09-10 i isen i Øresund. (Søulyk.) 1935 p.41: Kollision 1935-05-04 i Østersøen, og kollision 1935-11-23 i Morskoj Kanal. (Søulyk.) 1937 p.46: Dødfald efter ulykke i Hull 1937-07-17. (Søulyk.) 1939 p.45: Ulykkestilfælde 1939-04-04 i Oslo med en skadet mand. (Tortzen1-4) Krigshistorie. |
Tidligste år | 1922 |
Seneste år | 1945 |