Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NDTG / OXGA / OXDS Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype PA
BRT 2727 / 2915 NRT 1094 / 1264 DW 313 + 57 / 468 + 182 Klstr. -
BT - NT - IMO 5086267 Byg.nr. 0163
Byg.år 1922 Værft Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afleveret 1922-12-11. Bilbrev 1922-12-06. Reg. 1922-12-11. Byg.by Helsingør Byg.land Danmark
Dimension 333,2 x 51,5 x 21,4 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 2760 iHK, 2 maskiner, triple expansion type fra værftet.
TeknikFart 14,75 knob, 2 dæk, 157 m spor i tre baner, 1098 pax.
Person-info-
Reg.by Gedser Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til DSB, København. Rute Gedser - Warnemünde fra 1922. Rederi
før - efter
Solgt 1968-04-17 R. til Van Huyghen Freres SA, Gent, Belgien for oph.
ReferencerDSB. CASSE K-01. HSM R-17. HSM R-32. H2. Årbog 1982-06. FEN-05-0679. REG-02-0557. H&S registr.H&S 1996:1250. H&S 1996:3163. H&S 1996:5101. SR-foto.
BemærkningerSkibsspecifikation udg. af DSB til tilbudsværfter 1921 c. (Fred.) Sænket 1945-03-17 ved sabotage i Gedser, rep. hos B&W, ommålt til 2915 BRT, 1264 NRT, 468 + 182 DWt. (H&S 1996:1250) Skibsspecifikationer til værftet fra DSB. (H&S 1996:3163 = HSM R-17) Linjetegning. (H&S 1996:3163 = HSM R-32) Linjetegning, tværsnit med senterlinjer. (H&S 1996:5101 = CASSE K-01) Generalarrangement for tilstand efter 1942-opretning og efter 1949, 2 x 2 blade DSB-tegnet. Værftstegninger fra ombygning B&W 1942 og Oprettet på Nakskov 1960. 5 stk. generalarrangementer af værfternes tegning. (H&S 1996:3163) HSM-karton: Tegninger af et komfur, stol, seng og sengebund. (BOG) Årbog 1982 p.102, 126. (REG-02-0557) Data om ejerforhold.
Tidligste år
 
1922 Seneste år
 
1968
Reference : Dansk Skibsbygning - Magazine for Danish Shipbuilding 3. Årg. No.2, Juli 1923.
Reference : Foto af DANMARK (I)
Reference : Farvel til DANMARK (I) DSBs sidste dampfærge taget ud af drift.
Reference : Kopi af skibsregisterbladet for skibet DANMARK (I).