Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NCMQ Sam-kode KSB-10538 Rig-Maskine Dampskib Brugstype BJERG
BRT 136,2 / 156 NRT 78,29 DW - Klstr. 51 / 68
BT - NT - IMO - Byg.nr. 0086
Byg.år 1858 Værft Motoala Mekaniska Verkstad, Lindholmen. Afleveret 1858-05-00. Bilbrev 1858-05-21. Byg.by Göteborg Byg.land Sverige
Dimension 99,9 x 21,5 x 11,5 fod (kend.) 97,0 x 19,9 x 11,2 fod? (MunchausIII) Maskine Sejl + Dampmaskine 160 senere 210 iHK compound type. 55 HK i (MunchausIII).
TeknikBjergningsdampskib, mat. jern på klink, 1 dæk, 2 master.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra F.H. AF CHAPMAN (Sv.) Omdøbt til UION
Rederi B. til A.F. Ericson jr., Vänersborg, som F.H. AF CHAPMAN. Forlist 1860-05-11 på Vänern efter kollision med S/S FREYA. Rederi
før - efter
Vraget købt 1860-06-05, skødedato, af Bjergningsentreprisen, København, og bjærget. Genopbygget og næ. 1860-11-17 til SKANDINAVIEN. Overt. 1872-03-11 af Em. Z. Svitzers Bjergnings-Entreprise, København. Omb. 1881 hos B&W. Solgt 1911-06-01 A. til Union D/S A/S, Skagen og næ. UNION.
ReferencerKSB-11-0537. Årbog 1946-10. Årbog 2008-02. SVI-01-0007) H&S registr.H&S 1996:1227. H&S 1990:0611.
Bemærkninger(H&S 1996:1227 = KSB-11-0537) salgsdokument fra 1913-02-18 for navnet UNION. (Fred.) Sunket 1860-05-11 i Vänern og solgt til Dk. Vrag repareret på B&W. Omb. 1881, nye mål: 139,09 BRT, 136 NRT, 125 + 34 DWt. Målt til hhv. S/S og sejlskib i kls. Flere senere ommålinger med afvigende mål. (MunchausIII) p.125. (BOG) Årbog 1946 p.180. + Årbog 2008 p.16f. (SVI-01-0007) Assistance ved flotbringning af DÜSTERNBROOK. (JM) Se flere assistancer udført i Referencebasen under SVI-
Tidligste år
 
1860 Seneste år
 
1911

Historik for skibets omdøbning

År Skibsnavn Kendings-
bogstaver
Rederi
1860 - 1911 NCMQ B. til A.F. Ericson jr., Vänersborg, som F.H. AF CHAPMAN. Forlist 1860-05-11 på Vänern efter kollision med S/S FREYA.
1911 - 1915 UION NCMQ Solgt 1911-06-01 A. til Union D/S A/S, Skagen og næ. UNION.