ID-nummer | 7390 |
Skibsnavn | ST. JAN (II) |
Kend.bogstav. | NQHR |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | PA / LST |
BRT | 2478 |
NRT | 1597 |
DW | 2720 + 505 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 1114941 |
Byg.nr. | 0256 |
Byg.år | 1907 |
Værft | B&W. Afløb 1907-02-16. Afleveret 1907-06-20. |
Byg.by | København |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 310,8 x 40,7 x 18,8 / 22,8 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 1350 iHK, triple expansion type fra værftet. |
Teknik | 3 dæk, welldæk type. 2 master, 4 luger. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | RISVEGLIO (It.) ex NICKERIE (Hol.) |
Rederi | B. til EAC, København. |
Rederi før - efter | Solgt 1913-05-31 R. til Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, og næ. til NICKERIE. Overt. 1918-1919 af US Shipping Board. Solgt 1933 til Ignazio Messina & Co. Genua, Italien og næ. RISVEGLIO. Solgt 1935 til Palestine Maritime Lloyd Ltd., Famagusta, og næ. til HAR ZION. Forlist 1940-08-31 i Atlanten efter torpedering fra tysk ubåd U-59. |
Referencer | B&W K-057. FEN-06-0846. Årbog 2000-02. ORG-N. |
H&S registr. | H&S 1996:2256. SR-foto. |
Bemærkninger | (H&S 1996:2256 = B&W K-057) Specifikationer til skrog og maskine. (Fred.) p.312. Forlist 1940-08-31 på rejse fra Liverpool til Savannah på position 56-20 N og 10-00 W efter torpedering fra tysk ubåd U-59. 26 personer omkom. (Mir.) (BOG) Årbog 2000 p.26. (ELI) (Dansk Søfartstidende) 1907-06-27: Note om Prøveturen 1907-06-20. (Søulyk.) 1909 p.78: Kollision 1909-01-15 med lodsbåden ved Portland. |
Tidligste år | 1907 |
Seneste år | 1940 |