ID-nummer | 7468 |
Skibsnavn | DANMARK |
Kend.bogstav. | NGHB / OZUB |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Motorskib |
Brugstype | LST |
BRT | 8391 |
NRT | 5342 |
DW | 12200 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 1130116 |
Byg.nr. | 0337 |
Byg.år | 1925 |
Værft | B&W. Afløb 1925-09-12. Afleveret 1925-12-05. Reg.nr. D-60. |
Byg.by | København |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 460,1 x 59,7 x 35,6 / 39,6 feet (kend.) |
Maskine | Diesel 5400 iHK B&W 2 stk. 6-cyl. 4SA motorer til dobbelt skrue. |
Teknik | Fart 14 knob, 2 dæk, 4 master, lille udstødsskorsten. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til EAC, København. |
Rederi før - efter | Overt. 1940-04-00 Ministry of War Transportation, London, og næ. til DANMARK af Liverpool (MNFV), management hos United Baltic Corp., London. Lå sidst i april 1940 i Colombo, Ceylon. Forlist 1942-07-30 i Atlanterhavet på 7 gr. N, torpederet af tysk ubåd U-130. |
Referencer | B&W K-062. UDR R-01. EAC K-038 + 039 + 040. Årbog 1999-04. Årbog 2002-02. FEN-06-0800. FEN-06-0901. U2. F2. ORG-N. |
H&S registr. | H&S 1996:2337. H&S 1996:1270. H&S 1996:5159. SR-foto. |
Bemærkninger | (H&S 1996:2337) Specifikationer for skrog og maskine. (Fred.) p.230: Forlist 1942-07-30 efter torpedering i Atlanterhavet på rejse mellem Cape Town og Halifax 7 gr. N af ækvator af U-130. Besætningen bjærget i egne både og taget op af M/S MOSLI af Farsund. (H&S 1996:1270) Tegning af 40 tons lossebom med afstivninger og spil. (H&S 1996:5159) Tegninger fra tidligere ØK's arkiv. (BOG) Årbog 1999 p.113 + 123: Om forlis. (BOG) Årbog 2002 p.32. (Mir.) (FEN-06-0901) Fotoserie af interiør fra rederiets tryksag, omtale i Motor Ship 1926. (Tortzen1-4) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.275. Forlisposition 7.00 N og 024.19 W. (Søulyk.) 1946 nr.30-II. (Mir.) |
Tidligste år | 1925 |
Seneste år | 1942 |