Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NJGB / OZDE Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 1463 NRT 766 DW 1513 + 187 Klstr. -
BT - NT - IMO 5010309 Byg.nr. 0200
Byg.år 1931 Værft Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1930-12-20. Afleveret 1931-08-26. Bilbrev 1931-02-14. Byg.by Helsingør Byg.land Danmark
Dimension 266,6 x 39,1 x 17,1 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 1570 iHK dobbelt compoundmaskine, værftets type.
TeknikFart 13,5 knob, 2 dæk. Køleanlæg for eksport af landbrugsprodukter. Lodret stævn, krydserhæk.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til DFDS, København. Rederi
før - efter
Hjemmeflåden 1940-1945. Beslaglagt af besættelsesmagten 1945-03-25, frigivet igen 1945-04-08. Solgt 1964-12-03 R. til udlandet. Strandet 1965-02-21 ud for Tripoli. Oph. 1965-08-00 i Split hos Brodospas (Mir.).
ReferencerFartøj-BYG-01. Årbog 2006-06. HSM R-21. H2. REG-01-0060. ORG-N. H&S registr.H&S 1996:1250. H&S 1996:3200.
Bemærkninger(H&S 1996:1250) Specifikationer for møbler og udstyr på kamre. 5 tegninger af kølespiraler i lastrum. (BOG) Optræder i årbogen 2006 p. 88, 94 med illustr. (H&S 1996:3200 = HSM R-21) Linjetegning. Små fotos i HSM flyttekasse 01. Specifikationsbog og konstruktionsmateriale med ca. 100 tegninger placeret i 6 HSM-arkivkartoner. (Fred.) p.306. (Mir.) (ELI) (Dansk Søfartstid.) 1930-12-26: Søsætning. + 1931-03-06: Prøvetur. (Vikingen) 1931 nr.1, p.25: Første DFDS-skib med krydserhæk. ? 1932 nr.1, p.41: Eksportbåd fra HSM omtalt med ill. (Søulyk.) 1954, 1956, 1961 x 2. (Børsen) 1955-02-25: Flotbragt. (Børsen) 1961-03-11: Kollision med svensk galease ERNA. (Børsen) 1965-07-18: Salgsdato (udslettet). (Tortzen4) Krigshistorie. (REG-01-0060) Yderligere registreringsdata om ejerforhold.
Tidligste år
 
1931 Seneste år
 
1964
Reference : Kopi af skibsregisterbladet for skibet ALEXANDRA (II).