ID-nummer | 7641 |
Skibsnavn | NÆSBORG |
Kend.bogstav. | NQMC |
Sam-kode | SAM-0510 |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 1318 / 1547 |
NRT | 810 / 966 |
DW | 1832 + 246 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5602938 |
Byg.nr. | 0117 |
Byg.år | 1907 |
Værft | Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1907-09-21. Afleveret 1907-10-21. |
Byg.by | Helsingør |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 237,9 x 36,7 x 14,2 / 17,5 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 650 iHK, triple expansion type fra værftet. |
Teknik | Fart 10 knob, 2 dæk welldæk type, 2 master, 4 lastrum, 4 luger. |
Person-info | Kaptajn A. Andersen, 1917 indtil forliset. |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | NEWTON |
Omdøbt til | - |
Rederi | Solgt 1910-01-25 R. til Neptun D/S A/S, København og næ. til NÆSBORG. |
Rederi før - efter | Forlist 1917-01-04 i Engelske Kanal. Sænket af tysk ubåd med bomber anbragt om bord. |
Referencer | Fartøj BYG-03. F1. |
H&S registr. | H&S 1996:1253. H&S 1996:3117. |
Bemærkninger | (H&S 1996:1253) Ladeplan - kapacitetsplan fra værftet. (H&S 1996:3117) HSM-karton: Kapacitetsplan. (Fred.) Forlist 1917-01-04 i Engelske Kanal af tysk ubåd med bomber om bord. Besætning taget op senere af danske S/S DAISY. (Flg. 1909 + 1911). (Mir.) (Krigsforlis 1914-1918) nr.87. Besætningen sejlede i to både sydover og blev om aftenen taget op af DAISY, der næste dag signalerede til Ushant, hvorfra fransk patruljebåd kom ud og overtog de skibbrudne, der blev alndsat i Brest. Forlisposition ca. 49.29 N og 003.40 W. |
Tidligste år | 1910 |
Seneste år | 1917 |