ID-nummer | 7663 |
Skibsnavn | DANMARK |
Kend.bogstav. | NJTM / OZOE |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Motorskib |
Brugstype | TK |
BRT | 10517 |
NRT | 6468 |
DW | 16400 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5607596 |
Byg.nr. | 0590 |
Byg.år | 1931 |
Værft | B&W. Afløb 1931-08-15. Afleveret 1931-10-00. Reg.nr. D-103. |
Byg.by | København |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 490,8 x 67,8 x 35,8 feet (kend.) |
Maskine | Diesel, 5000 iHK fra 2 stk. 6-cyl 4SA B&W motorer type 6630-S. |
Teknik | Fart 11,5 knob, 2 dæk. 2 master, tankskib, maskine agter, bro midtskibs, krydserhæk. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | SHELFOIL (UK) |
Rederi | B. til Myren D/S A/S, København. |
Rederi før - efter | Solgt 1934-10-10 R. til Det Danske Petroleums-A/S, København uden næ. Forlist 1940-01-12 på rejse fra Aruba til Nyborg ved Orkneyøerne, torpederet af tysk ubåd U-23 på position 58-59 N og 002-53 W. |
Referencer | B&W K-067. Årbog 2008-05. FEN-10-1387. F2. ORG-N. |
H&S registr. | H&S 1996:2590. SR-foto. |
Bemærkninger | (H&S 1996:2590) Specifikationer for bygning af skrog og maskine. (Fred.) p.231: Forlist 1940-01-12 ved Orkneyøerne, torpederet af tysk U-23. Ved forliset sank agterskibet 1940-01-21. Efter krigen blev forskibet bjærget og omb. til lægter og oph. 1953 i Faslane. (BOG) Årbog 2008 p.81, 86: Om forlis. (Tortzen1) 2:9:5 + 3:5: Krigshistorie. (Tortzen2) p.430: Forlisposition 58.59 N og 002.53 W. (Krigsforlis) nr.14. (MK) 1984 nr.7 p.42: Olietransport. (Mir.) |
Tidligste år | 1931 |
Seneste år | 1940 / 1953 |