ID-nummer | 7931 |
Skibsnavn | SLESVIG |
Kend.bogstav. | GRCL |
Sam-kode | SAM-0528 |
Rig-Maskine | Dampskib / hjulskib |
Brugstype | PA |
BRT | 622 |
NRT | 347 / 298 |
DW | 740 depl. |
Klstr. | 149,5 |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1846 |
Værft | Robert Napier & Son. Afløb 1846-02-27. Afleveret 1846-06-25. Bilbrev 1846-06-25. |
Byg.by | Glasgow |
Byg.land | Skotland |
Dimension | 172 x 25 x 9 feet (Weber). 186 x 25,4 x 8.1 feet (Schneider) |
Maskine | Dampmaskiner 240 nHK fra 2 maskiner af typen side-lever med indsprøjtningskondensa-tor, lavtryksmaskine. + Sejl. Topsejlsskonnertrigning 3-m. |
Teknik | Fart 10,5 knob. Mat. jern. 3 master. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | COPENHAGEN |
Omdøbt til | - |
Rederi | Solgt 1849-02-00 til Danske Stat / Postvæsenet og næ. til SLESVIG. (Også 1850 er nævnt som overtagelsesår). |
Rederi før - efter | Troppetransportskib under 1848-1851-krigen. Postskib efter krigen København - Wismar - Århus og Kiel. Overt. 1855 eller 1856 af Danske Marine som kongeskib, for Frederik VII til 1864, derefter for Christian IX. Omb. 1884 til transportskib. Udgik af Flåden 1893-10-28. Oph. 1893. |
Referencer | P&T. UDL R-01. Årbog 1960-11. HanP. KOP-1. |
H&S registr. | H&S 1996:1290. |
Bemærkninger | (H&S 1996:1290) 4 tegninger med snit og plan. (JM) Rigget som 3-m. skonnert, var fra 1855 kongelig lystyacht. Bro mellem hjulkasser, vingehuse. Armeret under krigen med 12 stk. 3-pundige kanoner. Blev sidste hjulskib, der bevarede sin rigning komplet. (Fred.) p.471 C, p.156 S: Data. I rutefart Kiel-København. Senere kongeskib og afvekslende postskib, inden konvertering til transportskib for marinen. Kunne føre 1300 mand tropper. Førte 1865 Prinsesse Dagmar til Rusland. (Weber: Fra Hjulskibenes Dage p.67). (BOG) I årbog 1960 p.205: Tegning af kongeskibets besøg 1861-08-07. (ID3484) p.100: Data og kilder. S/h foto af stik fra 1862 med skibet på vej ind i Helsingør havn. (HanP.) nr.391: Tegning af Jacob Petersen. |
Tidligste år | 1848 |
Seneste år | 1893 |