ID-nummer | 8082 |
Skibsnavn | PARKESTON |
Kend.bogstav. | NGDL / OZTA |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Motorskib |
Brugstype | PA / LST |
BRT | 2762 / 2763 |
NRT | 1572 |
DW | 1200 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5270753 |
Byg.nr. | 0173 |
Byg.år | 1925 |
Værft | Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1925-01-31. Afleveret 1925-07-31. |
Byg.by | Helsingør |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 306,3 x 44,2 x 25,9 / 28,6 - 29,3 feet (kend.) |
Maskine | Diesel 3800 iHK fra 2 stk. B&W 6-cyl. 4SA motorer. |
Teknik | Fart 15,5 knob, 2 dæk, awningdæk type, 2 master. Indrettet også for passagerer. 124 pax på 1. og 88 pax på 2. klasse. |
Person-info | - |
Reg.by | Esbjerg / Ålborg |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | AKER 2 (No.) |
Rederi | B. til DFDS. Beslaglagt 1944-01-20 af besættelsesmagten og næ. til PIONIER. Tilbagelev. 1945 af allierede. Hentet af besætning i Lübeck 1945-07-22. |
Rederi før - efter | Havareret 1947-05-01 i Nordsøen ved minesprængning tæt på stb. side. Skibet var efter eksplosionen tæt, og fortsatte til Esbjerg. Motorer og aptering fik flere skader. Solgt 1964-09-21 R. til Akers Mekaniske Verksted A/S, Oslo, Norge og næ. AKER 2 og afrigget til lægter med passageraptering, placeret i Oslo. Oph. 1975-09-15 i Masnedø hos Paul Bergsøe & Søn. |
Referencer | ORG-N. HSM R-03. HSM R-18. Årbog 1949-05. Årbog 1982-06. H2. B2. |
H&S registr. | H&S 1996:3173. SR-foto 1998:0019. |
Bemærkninger | (H&S 1996:3173 = HSM R-03 + R-18) 2 stk. linjetegning renoveret. (H&S 1996:3173) HSM-karton: Ca. 170 stk. konstruktionstegninger samt en meget stor mængde arkitekturtegninger. Korrespondance. (Fred.) (Mir.) (BOG) Årbog 1949 p.123. + Årbog 1982 p.103f, 117. (Vikingen) 1925 nr.2: Tegning af afløbet 1925-01-31 i Helsingør. (Krigsforlis) nr.694. (Søulyk.) 1947 nr.280. Position for havariet 1947-05-01 er i Krigsforlislisten forkert angivet. |
Tidligste år | 1925 |
Seneste år | 1975 |