Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NGDL / OZTA Sam-kode - Rig-Maskine Motorskib Brugstype PA / LST
BRT 2762 / 2763 NRT 1572 DW 1200 Klstr. -
BT - NT - IMO 5270753 Byg.nr. 0173
Byg.år 1925 Værft Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1925-01-31. Afleveret 1925-07-31. Byg.by Helsingør Byg.land Danmark
Dimension 306,3 x 44,2 x 25,9 / 28,6 - 29,3 feet (kend.) Maskine Diesel 3800 iHK fra 2 stk. B&W 6-cyl. 4SA motorer.
TeknikFart 15,5 knob, 2 dæk, awningdæk type, 2 master. Indrettet også for passagerer. 124 pax på 1. og 88 pax på 2. klasse.
Person-info-
Reg.by Esbjerg / Ålborg Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til AKER 2 (No.)
Rederi B. til DFDS. Beslaglagt 1944-01-20 af besættelsesmagten og næ. til PIONIER. Tilbagelev. 1945 af allierede. Hentet af besætning i Lübeck 1945-07-22. Rederi
før - efter
Havareret 1947-05-01 i Nordsøen ved minesprængning tæt på stb. side. Skibet var efter eksplosionen tæt, og fortsatte til Esbjerg. Motorer og aptering fik flere skader. Solgt 1964-09-21 R. til Akers Mekaniske Verksted A/S, Oslo, Norge og næ. AKER 2 og afrigget til lægter med passageraptering, placeret i Oslo. Oph. 1975-09-15 i Masnedø hos Paul Bergsøe & Søn.
ReferencerHSM R-03. HSM R-18. Årbog 1949-05. Årbog 1982-06. H2. B2. H&S registr.H&S 1996:3173. SR-foto 1998:0019.
Bemærkninger(H&S 1996:3173 = HSM R-03 + R-18) 2 stk. linjetegning renoveret. (H&S 1996:3173) HSM-karton: Ca. 170 stk. konstruktionstegninger samt en meget stor mængde arkitekturtegninger. Korrespondance. (Fred.) (Mir.) (BOG) Årbog 1949 p.123. + Årbog 1982 p.103f, 117. (Vikingen) 1925 nr.2: Tegning af afløbet 1925-01-31 i Helsingør. (Krigsforlis) nr.694. (Søulyk.) 1947 nr.280. Position for havariet 1947-05-01 er i Krigsforlislisten forkert angivet.
Tidligste år
 
1925 Seneste år
 
1975
Reference : Foto af PARKESTON
Reference : Beskrivelse og artikel om PARKESTON.