ID-nummer | 8197 |
Skibsnavn | PRINS CHRISTIAN |
Kend.bogstav. | NMLH / OXNA / OXPS |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | PA |
BRT | 1824 / 1901 |
NRT | 686 / 745 |
DW | 400 + 114 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5602116 |
Byg.nr. | 0094 |
Byg.år | 1903 |
Værft | Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1903-05-16. Afleveret 1903-09-18. |
Byg.by | Helsingør |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 285,0 x 44,9 x 21,1 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 415 nHK, 2600 iHK, triple expansion type fra værftet 2 stk. til dobbelt skrue. |
Teknik | Fart 13,75 knob, 1 dæk, dobbelt jernbanespor 128,56 meter til 15 vogne, 900 senere 1150 pax. |
Person-info | - |
Reg.by | Gedser |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til DSB, København. |
Rederi før - efter | Solgt 1955-03-00 til Petersen & Albeck, København, for oph. |
Referencer | DSB. HSM R-04. HSM R-28. CASSE K-03. FEN-05-0719. FEN-05-0763. ORG-N. |
H&S registr. | H&S 1996:3094. H&S 1996:5103. SR-foto. |
Bemærkninger | (H&S 1996:3094) HSM-karton: Specifikationer, beregninger og korrespondance. Konstruktionstegninger ca. 200 stk. (H&S 1996:3094 = HSM R-04 + R-28) Generalplan efter ombygning på Orlogsværftet 1923. + Linjetegning. (Fred.) Omb. 1923 for tilpasning til færgelejer på Storebælt og Malmö. Første rute Gedser-Warnemünde, senere afløsning på andre ruter. (H&S 1996:5103 = CASSE K-03) Generalarrangement DSB-tryk i kopi samt i 3 blade fra værftet med 1 blad middelspantplan. (ELI) (Søulyk.) 1929 p.51: Grundstødt 1929-03-03 ved Sveriges vestkyst. (Søulyk.) 1930 p.38; Kollision 1930-10-22 i Sundet. (Søulyk.) 1942 p.48: Kollision 1942-01-02 i Østersøen. (Udklip) Færgevæsen. (Vikingen) 1931 hft. 6 p.28: Ombygning 1931 ved Orlogsværftet. (Da. Skibsbygning) I p.8, 14-15 + II p.4,9: Illus. med planer. (Udklip i ELI) Diverse aviser 1947 om brand, 1952 om militærtransporter og grundstødning, 1955 om ophugning. (FEN-05-0763) Planer og snit på A3 samt udklip. |
Tidligste år | 1903 |
Seneste år | 1955 |