Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NMLH / OXNA / OXPS Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype PA
BRT 1824 / 1901 NRT 686 / 745 DW 400 + 114 Klstr. -
BT - NT - IMO 5602116 Byg.nr. 0094
Byg.år 1903 Værft Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1903-05-16. Afleveret 1903-09-18. Byg.by Helsingør Byg.land Danmark
Dimension 285,0 x 44,9 x 21,1 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 415 nHK, 2600 iHK, triple expansion type fra værftet 2 stk. til dobbelt skrue.
TeknikFart 13,75 knob, 1 dæk, dobbelt jernbanespor 128,56 meter til 15 vogne, 900 senere 1150 pax.
Person-info-
Reg.by Gedser Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til DSB, København. Rederi
før - efter
Solgt 1955-03-00 til Petersen & Albeck, København, for oph.
ReferencerDSB. HSM R-04. HSM R-28. CASSE K-03. FEN-05-0719. FEN-05-0763. H&S registr.H&S 1996:3094. H&S 1996:5103. SR-foto.
Bemærkninger(H&S 1996:3094) HSM-karton: Specifikationer, beregninger og korrespondance. Konstruktionstegninger ca. 200 stk. (H&S 1996:3094 = HSM R-04 + R-28) Generalplan efter ombygning på Orlogsværftet 1923. + Linjetegning. (Fred.) Omb. 1923 for tilpasning til færgelejer på Storebælt og Malmö. Første rute Gedser-Warnemünde, senere afløsning på andre ruter. (H&S 1996:5103 = CASSE K-03) Generalarrangement DSB-tryk i kopi samt i 3 blade fra værftet med 1 blad middelspantplan. (ELI) (Søulyk.) 1929 p.51: Grundstødt 1929-03-03 ved Sveriges vestkyst. (Søulyk.) 1930 p.38; Kollision 1930-10-22 i Sundet. (Søulyk.) 1942 p.48: Kollision 1942-01-02 i Østersøen. (Udklip) Færgevæsen. (Vikingen) 1931 hft. 6 p.28: Ombygning 1931 ved Orlogsværftet. (Da. Skibsbygning) I p.8, 14-15 + II p.4,9: Illus. med planer. (Udklip i ELI) Diverse aviser 1947 om brand, 1952 om militærtransporter og grundstødning, 1955 om ophugning. (FEN-05-0763) Planer og snit på A3 samt udklip.
Tidligste år
 
1903 Seneste år
 
1955
Reference : Foto af PRINS CHRISTIAN
Reference : Planer og snit for S/S PRINS CHRISTIAN