ID-nummer | 8199 |
Skibsnavn | MJØLNER |
Kend.bogstav. | NCJL / OXMS |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | PA / IS |
BRT | 497,18 / 505 |
NRT | 213,59/ 202 |
DW | 100 + 70 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5600122 |
Byg.nr. | 0026 |
Byg.år | 1890 |
Værft | Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afleveret 1890-07-03. Bilbrev 1890-06-25. |
Byg.by | Helsingør |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 139,4 x 31,1 x 14,3 feet (kend.) 140,0 x33,3 x 14,7 feet (Fred.) |
Maskine | Dampmaskine 177 nHK, 900 iHK, 2-cyl. compound af værftets type. |
Teknik | Fart 11 knob, 1 dæk + halvdæk. Isbryderbygget. 200 pax |
Person-info | - |
Reg.by | Korsør / Helsingør |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til DSB, København. |
Rederi før - efter | Flygtet 1944 til Sverige og oplagt. Fra 1945-05-05 admiralskib for den danske brigade. Solgt 1958-08-29 A. til Petersen & Albeck, København for oph. |
Referencer | DSB. HSM R-04. HSM R-22. CASSE K-03. FEN-05-0711. Årbog 1950-05. Årbog 19822-06. Årbog 1997-02. H2. ORG-N. |
H&S registr. | H&S 1996:3026. H&S 1996:5103. SR-foto. |
Bemærkninger | (H&S 1996:3026 = HSM R-04 + R-06 + R-22) Konstruktionstegninger. (R-04) linjetegning og sejltegning. (R-06) To dæksplaner. (R-22) Middelspantplan. (H&S 1996:3026) HSM-karton: Specifikationshæfte. Beregninger og beskrivelser. Konstruktionstegninger ca. 37 stk. (Fred.) Ny måling 1938 515 BRT, 202 NRT, 100 + 70 DW, 140,0 x 33,3 x 14,7 feet (kend.) Bjærgede 1942 vinteren 26 fiskere fra en isflage ud for Kullen. Omb. 1943 på værftet med triple expansion dampmaskine 1263 iHK. Flygtet til Sverige 1944, kom hjem med brigaden 1945-05-05. (H&S 1996:5103 = CASSE K-03) Generalarrangement DSB-tryk, værftets linjetegning og sejltegning. (JM) Ruter på Storebælt og overflyttet til Helsingør - Helsingborg. (BOG) Årbog 1950 p.90f + Årbog 1982 p.91 + Årbog 1997 p.12. (Tortzen4) Krigshistorie. |
Tidligste år | 1890 |
Seneste år | 1958 |