Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NCJL / OXMS Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype PA / IS
BRT 497,18 / 505 NRT 213,59/ 202 DW 100 + 70 Klstr. -
BT - NT - IMO 5600122 Byg.nr. 0026
Byg.år 1890 Værft Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afleveret 1890-07-03. Bilbrev 1890-06-25. Byg.by Helsingør Byg.land Danmark
Dimension 139,4 x 31,1 x 14,3 feet (kend.) 140,0 x33,3 x 14,7 feet (Fred.) Maskine Dampmaskine 177 nHK, 900 iHK, 2-cyl. compound af værftets type.
TeknikFart 11 knob, 1 dæk + halvdæk. Isbryderbygget. 200 pax
Person-info-
Reg.by Korsør / Helsingør Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til DSB, København. Rederi
før - efter
Flygtet 1944 til Sverige og oplagt. Fra 1945-05-05 admiralskib for den danske brigade. Solgt 1958-08-29 A. til Petersen & Albeck, København for oph.
ReferencerDSB. HSM R-04. HSM R-22. CASSE K-03. FEN-05-0711. Årbog 1950-05. Årbog 19822-06. Årbog 1997-02. H2. ORG-N. H&S registr.H&S 1996:3026. H&S 1996:5103. SR-foto.
Bemærkninger(H&S 1996:3026 = HSM R-04 + R-06 + R-22) Konstruktionstegninger. (R-04) linjetegning og sejltegning. (R-06) To dæksplaner. (R-22) Middelspantplan. (H&S 1996:3026) HSM-karton: Specifikationshæfte. Beregninger og beskrivelser. Konstruktionstegninger ca. 37 stk. (Fred.) Ny måling 1938 515 BRT, 202 NRT, 100 + 70 DW, 140,0 x 33,3 x 14,7 feet (kend.) Bjærgede 1942 vinteren 26 fiskere fra en isflage ud for Kullen. Omb. 1943 på værftet med triple expansion dampmaskine 1263 iHK. Flygtet til Sverige 1944, kom hjem med brigaden 1945-05-05. (H&S 1996:5103 = CASSE K-03) Generalarrangement DSB-tryk, værftets linjetegning og sejltegning. (JM) Ruter på Storebælt og overflyttet til Helsingør - Helsingborg. (BOG) Årbog 1950 p.90f + Årbog 1982 p.91 + Årbog 1997 p.12. (Tortzen4) Krigshistorie.
Tidligste år
 
1890 Seneste år
 
1958
Reference : Foto af MJØLNER
Reference : Stik af isbryderen i isen. MJØLNER