ID-nummer | 8329 |
Skibsnavn | THOR |
Kend.bogstav. | NCMB / OXTS |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | ISB / PA |
BRT | 497,49 / 502 |
NRT | 213,74 / 200 |
DW | 105 + |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5600187 |
Byg.nr. | 0341 |
Byg.år | 1890 |
Værft | Lindholmens Mekaniska Verkstad A/B. Afløb 1890-03-06. Bilbrev 1890-07-14. |
Byg.by | Göteborg |
Byg.land | Sverige |
Dimension | 139,4 x 31,1 x 14,3 feet (kend.) Også i (Fred.): 140,0 x 33,3 x 14,7 feet eller fod. |
Maskine | Dampmaskine 190 nHK, 1000 iHK, 2-cyl. compoundmaskine af værftets type. |
Teknik | Isbryder, jernbanefærge. 1 dæk og welldæk type. 2 master. |
Person-info | - |
Reg.by | Helsingør / Korsør / København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til DSB, København. Hjs. fra 1932 Korsør, og fra 1937 København. |
Rederi før - efter | Overtaget 1938-01-28 A. af Handelsministeriet, Søfartsministeriet, og benyttet som elevskib for navigationsskolerne i et vist omfang. Oph. 1951-02-14 hos H.I. Hansen, Odense. |
Referencer | DSB. BYG K-04. CASSE K-04. FEN-05-0734. FEN-05-0768. Årbog 1950-05. ORG-N. |
H&S registr. | H&S 1996:1266. H&S 1996:5104. SR-foto. H&S 1976:0442. |
Bemærkninger | (H&S 1996:1266) Tegning over elektrisk ombygning 1938 ved Orlogsværftet. (Fred.) grundstødning 1950-02-03 ved Årø. (H&S 1996:5104 = CASSE K-04) Generalarrangement DSB-tryk. (JM) Overgået til Søfartsministeriet (Handelsministeriet) 1938-01-28 A. og bl.a. brugt til træning for navigationsskoleelever 1939 (SR-foto) efter Eilif W.J. Andersen (f-1916). (FEN-05-0768) Planer og snit på A3. (JM) Agtermast udtaget 1931 ved hovedrep. på K.Flydedok, senere igen indsat. (BOG) Årbog 1950 p.90. (H&S 1976:0442) Regnskabsbog for dæksleverancer 1890-1896. (Rosendahl-2) p.172 (der har forkert kendingsbogstaver). |
Tidligste år | 1890 |
Seneste år | 1951 |