Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. - Sam-kode - Rig-Maskine Snau Brugstype LST
BRT - NRT - DW - Klstr. 74
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1778 Værft KGHs Værft. Konstruktør Henrik Gerner. Skibsbygmester Erik Eskildsen. Bilbrev 1778-05-04. Byg.by København Byg.land Danmark
Dimension Lgd. 88,8 x Brd. midt 22' 10", Dybde for 9' 3", midt 9' 4" agter 9' fod (Fred.) Maskine Sejl. Snaurigning.
TeknikMat. træ.
Person-infoKaptajn kommandør Boy Bohn fra Föhr, 1781-1782. Kaptajn kommandør Drewes Jansen, 1784-1785. Kaptajn Roelet Drewes, 1789.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi Ejer Grønlandske Handel = KGH, i fart som hvalfanger og fragtskib. Rederi
før - efter
Solgt 1789 til Interessentschaft der Grönlandischen Handlung, Flensborg. (Iflg. Fred. blev skibet skænket til Flensborg). Solgt senere til Reder Peter Friedrich Feddersen & Peter Clausen Stuhr, Rejse 1803-09-30 Danzig til St. Andrew. Ejer 1825 Andreas Christensen junior. Oplagt 1828 i Hamburg, kendingsflag Q.43. Oph. 1830 i Altona.
ReferencerKGH. Årbog 1954-07. H&S registr.-
BemærkningerOptræder i årbog 1954 p.110. Med det flensborgske selskab som ejer gik skibet til Grønland på hvalfangst under kommando af kommandør Roelof Dreves. (Klem-1) p.173: Om bygningen. Se også ID = 3137. (KGH-oplysningsmappe) Opgik 1780-09-09, overvintrede i Grønland, hjemkom 1781-07-20. Opgik 1782 og hjemkom 1782-08-03. Opgik 1784 og overvintrede og hjemkom 1785. I denne kilde målt til 121,5 kls. (Fred.)
Tidligste år
 
1778 Seneste år
 
1830