ID-nummer | 8453 |
Skibsnavn | FYRSKIB NR. X |
Kend.bogstav. | OYHQ |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Fyrskib / restaurant |
Brugstype | FY / PA / BEV |
BRT | 139,04 |
NRT | 86,17 |
DW | - |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1877 |
Værft | De Forenede Oplagspladser og Værfter, Christianshavn. Reg.nr. M-166. |
Byg.by | København |
Byg.land | Danmark |
Dimension | Dybde i last 10,3 fod (kend.) Lgd. 31,52 m, Br. 5,79 x dybde 2,5 meter. |
Maskine | Uden fremdrivningsmaskineri. |
Teknik | Mat. kravel af eg. 1 dæk. 2 master, udfaldende stævn, hækbygget med rundt spejl. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Marineministeriet, Fyr- og Vagervæsenet, København (Flg. 1937). Udlagt Skagen Rev 1878-1886. Læsø Trindel 1887-1897. Vyl 1899-1908. Derefter forskellige placeringer. |
Rederi før - efter | Solgt 1971 til Christian Egelborgs Fabrikker, Holbæk. Solgt senere til Hobro Sejlklub til klubhus. Solgt senere til arkitekt Niels Spaabæk til spisested i Frederiksholm Kanal. Solgt senere til Ingrid Irene Spaabæk, Kbh., spisested i Helsingør. Fra 1997 med engelske ejere. |
Referencer | ORG-N. TSBEV. REG-02-0876. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Flg. 1935) (Flg. 1937) (Fyrskibe Hahn-Pedersen) p.24: Efter tegninger fra Trinity House, London. Udlagt Vyl 1899-1908. Installeret radio 1901 som første fyrskib. Efter 1908 anvendt indre farvande. (Fyr-fyrskibe) p.176. Senere skæbne indeholder spisested i St. Catherine Docks i London, konkurser og manglende vedligeholdelse, og skibet er i 2011 endt som delvis vrag i København. (DKKulturarv.) p.126. (REG-02-0876) Data om ejerforhold. (DanTræ) 1972 p.12. (JM) Det gamle skib, husbåd, var til salg for 7 millioner kroner i 2018. |
Tidligste år | 1877 |
Seneste år | 2018> |