ID-nummer | 8488 |
Skibsnavn | PRINSESSE ALEXANDRINE |
Kend.bogstav. | NMPF / OXAS |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib / hjulskib |
Brugstype | PA |
BRT | 1733 / 1449 / 1289 |
NRT | 697 / 576 |
DW | 400 + 114 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5602117 |
Byg.nr. | 1706 |
Byg.år | 1903 |
Værft | F. Schichau. Afleveret 1903-11-00. |
Byg.by | Elbing |
Byg.land | Tyskland |
Dimension | 333,8 x 36,1 x 18,7 feet (kend.) Br.o.hjulk. 59,6 feet. |
Maskine | Dampmaskine 509 nHK, 2200 iHK triple expansion type fra værftet. |
Teknik | Fart 13,8 knob, hjulskib. 1 dæk, enkeltsporet jernbanefærge. 4 skorstene. 4 skorstene - en i hvert brohjørne. |
Person-info | Kaptajn R. Andersen, -1905-1911-. |
Reg.by | Gedser |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til DSB, København. |
Rederi før - efter | Solgt 1935-02-06 til Petersen & Albeck til oph. |
Referencer | DSB. UDL R-02. REF-16-1422. CASSE K-04. UDL R-04. Årbog 1952. FEN-05-0721. FEN-05-0764. ORG-N. |
H&S registr. | H&S 1996:1290. H&S 1996:1292. H&S 1996:5104. SR-foto. |
Bemærkninger | (H&S 1996:1290) Tegning med snit og plan midterspant tværsnit, jernbanedæk. (ELI) (Søulyk.) 1911 p.64: Kollision 1911-10-13 med HAPARANDA af Hamburg i Østersøen. (Søulyk.) 1933 p.37: Kollision 1933-04-29 i Østersøen. (BOG) Årbog 1952 p.164: Det omvendte spisebord pga. fire skorstene. (BOG) Årbog 1965 p.177ff. (Udklip) Færgevæsen. (H&S 1996:1292 = UDL R-02) Opstalt og dæksplaner før forlængelsen. (Fred.) + (Signalposten) 1972 nr. 1: Hjulskibet blev i 1905 på Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri forlænget og ombygget fra et til to jernbanespor. Havde oprindeligt fire skorstene, men efter ombygningen kun to. Generalarrangement af begge versioner i Signalposten i (CASSE K-04). (FEN-05-0764) Notits om ruter 1914. |
Tidligste år | 1903 |
Seneste år | 1935 |