Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NMPF / OXAS Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib / hjulskib Brugstype PA
BRT 1733 / 1449 / 1289 NRT 697 / 576 DW 400 + 114 Klstr. -
BT - NT - IMO 5602117 Byg.nr. 1706
Byg.år 1903 Værft F. Schichau. Afleveret 1903-11-00. Byg.by Elbing Byg.land Tyskland
Dimension 333,8 x 36,1 x 18,7 feet (kend.) Br.o.hjulk. 59,6 feet. Maskine Dampmaskine 509 nHK, 2200 iHK triple expansion type fra værftet.
TeknikFart 13,8 knob, hjulskib. 1 dæk, enkeltsporet jernbanefærge. 4 skorstene. 4 skorstene - en i hvert brohjørne.
Person-infoKaptajn R. Andersen, -1905-1911-.
Reg.by Gedser Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til DSB, København. Rederi
før - efter
Solgt 1935-02-06 til Petersen & Albeck til oph.
ReferencerDSB. UDL R-02. REF-16-1422. CASSE K-04. UDL R-04. Årbog 1952. FEN-05-0721. FEN-05-0764. ORG-N. H&S registr.H&S 1996:1290. H&S 1996:1292. H&S 1996:5104. SR-foto.
Bemærkninger(H&S 1996:1290) Tegning med snit og plan midterspant tværsnit, jernbanedæk. (ELI) (Søulyk.) 1911 p.64: Kollision 1911-10-13 med HAPARANDA af Hamburg i Østersøen. (Søulyk.) 1933 p.37: Kollision 1933-04-29 i Østersøen. (BOG) Årbog 1952 p.164: Det omvendte spisebord pga. fire skorstene. (BOG) Årbog 1965 p.177ff. (Udklip) Færgevæsen. (H&S 1996:1292 = UDL R-02) Opstalt og dæksplaner før forlængelsen. (Fred.) + (Signalposten) 1972 nr. 1: Hjulskibet blev i 1905 på Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri forlænget og ombygget fra et til to jernbanespor. Havde oprindeligt fire skorstene, men efter ombygningen kun to. Generalarrangement af begge versioner i Signalposten i (CASSE K-04). (FEN-05-0764) Notits om ruter 1914.
Tidligste år
 
1903 Seneste år
 
1935
Reference : Foto af PRINSESSE ALEXANDRINE
Reference : Gengivelse i stik og omtale af rute for PRINSESSE ALEXANDRINE