ID-nummer | 8571 |
Skibsnavn | ADONIS |
Kend.bogstav. | NDJC |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Skonnert / Skonnertbrig |
Brugstype | LST |
BRT | 165,86 / 160,03 |
NRT | 157,5 / 151 |
DW | - |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | 0012 |
Byg.år | 1869 |
Værft | Skibsbygmester Peter Bom. Bilbrev 1869-12-01. |
Byg.by | Thurø, Svendborg |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 93,4 x 21,0 x 10,7 fod (kend.) |
Maskine | Sejl. Skonnertrigning. |
Teknik | Mat. kravel af eg og forhudet med yellow metal. 1 dæk, 2 master. Hækbygget, fladt spejl, stævn med krølle. Klipperbygget med folkelukaf på forkant af agterdæk til 1890, hvor omb. med lukaf til menige forude. |
Person-info | Besætning 7 mand. Kaptajn C. Eilersen, Svendborg. Kaptajn A.R. Thurøe, fa 1874. Kaptajn P.P. Jensen, fra 1877. Kaptajn E.H. Bom efter 1892. Kaptajn R. Andersen (Flg. 1901) |
Reg.by | Svendborg |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | SVEA & DANA (Sv.) |
Rederi | B. til Partsrederi på Thurø ved Peter Bom m.fl. Senere flere ændringer i partnerkredsen, og endnu ejet af P/R 1894-01-01 med BR. hos Peter Bom fra 1887. Fra 1896-03-09 R. med BR. hos Christian Bom. |
Rederi før - efter | Solgt 1903-03-28, skøde, og 1903-04-03 R. til O.E. Lundstrøm, Karlshamn, Sverige, og næ. til SVEA & DANA af Helsingborg (JNFG Regnr. 4131). Forlist 1910-09-22 på rejse fra Frederikshamn til Åbenrå med tømmer. Sprang læk i Østersøen, nødhavn i Helsingborg, drev for ankrene og grundstødte, slået til vrag, kondemneret. |
Referencer | ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (ELI) (Malling) Forlist 1910-09 i Helsingfors. (Fred.) (Beretn. om Redningsvæs.) 1891-92 p.22. Grundstødt 1892-02-25 på Anholt. (Søulyk.) 1901 p.4 Forladt 1901-11-19 i Leith Fjord under storm med skibet i drift. Skibet overtaget igen ca. 1901-12-01. (Rosendahl-2) p.49: Data. (ID=3486) p.132f. Beretning om hændelse 1901, hvor skibet blev forladt, bjærget og atter overtaget af besætningen. (ID=491) p.273. (JM) Kilden ID=491 har skibsbyggeren som Peter Boms søn Christian. |
Tidligste år | 1869 |
Seneste år | 1910 |