ID-nummer | 867 |
Skibsnavn | SELANDIA (III) |
Kend.bogstav. | OYAT2 |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Motorskib |
Brugstype | CONT |
BRT | 49837,65 |
NRT | 25259,72 |
DW | 35287 |
Klstr. | - |
BT | 54035 |
NT | 16210 |
IMO | 7227205 |
Byg.nr. | 0845 |
Byg.år | 1972 |
Værft | B&W. Afløb 1972-04-20. Aflevering 1972-09-18. Reg.nr. D-1761. |
Byg.by | København |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 257,60 x 32,25 x 11,93 meter (kend.) Lgd.o.a. 274,32 meter med bb. |
Maskine | Diesel B&W motorer: 1 stk. 12-cyl. og 2 stk. 9-cyl. 2SA motorer til en centerskrue med 4 blade, to 6-bl. sideskruer. Kilder noget forskellige. Max var 82.000 iHK, modificeret til 75.000 af økon. grunde. Værdierne 60.000 iHK & 75.000 bHK også set. |
Teknik | Fart 28 knob, 8 lastrum, 39 luger. I alt 2272 TEUs med 950 TEUS + 356 FEUs i last og 610 TEUs på dæk. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | GILLIAND (= USNS GILLIAND) |
Rederi | B. til EAC, København. |
Rederi før - efter | Solgt 1993-10-15 R. til Newport News Shipbuilding & Dry Dock Company Virginia, USA, egentligt til US Navy, og næ. til USNS GILLIAND. |
Referencer | B&W K-120. B&W K-121. B&W K-122. EAC K-142. FEN-06-0921. EAC-01-0031. Årbog 2004-01. Årbog 2007-06. ORG-N. |
H&S registr. | H&S 1996:2845. H&S 1996:5260. |
Bemærkninger | (ØK-bladet 1990-10-18) Forlænget i 1984 med 15 meter, hovedmotor fik formindsket propeller. Omb. 1990-09-21 indledt ved Mitsuiværftet i Yura: oprindelig propeller installeret, nye hjælpemotorer m.m. (H&S 1996:2845 = B&W K-120-122) Specifikationer og tegninger m.m. for bygningen af skrog og maskine. (Fred.) p.285. (Modernismens skibe / Steen Schøn) (H&S 1996:5260 = EAC K-141) Tegninger oprindeligt fra ØK's arkiv. (DMA-Register) (FEN-06-0921) Nybygningsomtaler. (Mir.) (EAC-01-0031) Fotos af besætning på kursus 1972. (BOG) Årbog 2004 p.OmsF. + Årbog 2006 p.79-103. |
Tidligste år | 1972 |
Seneste år | 1997> |