Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. OYAT2 Sam-kode - Rig-Maskine Motorskib Brugstype CONT
BRT 49837,65 NRT 25259,72 DW 35287 Klstr. -
BT 54035 NT 16210 IMO 7227205 Byg.nr. 0845
Byg.år 1972 Værft B&W. Afløb 1972-04-20. Aflevering 1972-09-18. Reg.nr. D-1761. Byg.by København Byg.land Danmark
Dimension 257,60 x 32,25 x 11,93 meter (kend.) Lgd.o.a. 274,32 meter med bb. Maskine Diesel B&W motorer: 1 stk. 12-cyl. og 2 stk. 9-cyl. 2SA motorer til en centerskrue med 4 blade, to 6-bl. sideskruer. Kilder noget forskellige. Max var 82.000 iHK, modificeret til 75.000 af økon. grunde. Værdierne 60.000 iHK & 75.000 bHK også set.
TeknikFart 28 knob, 8 lastrum, 39 luger. I alt 2272 TEUs med 950 TEUS + 356 FEUs i last og 610 TEUs på dæk.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til GILLIAND (= USNS GILLIAND)
Rederi B. til EAC, København. Rederi
før - efter
Solgt 1993-10-15 R. til Newport News Shipbuilding & Dry Dock Company Virginia, USA, egentligt til US Navy, og næ. til USNS GILLIAND.
ReferencerB&W K-120. B&W K-121. B&W K-122. EAC K-142. FEN-06-0921. EAC-01-0031. Årbog 2004-01. Årbog 2007-06. ORG-N. H&S registr.H&S 1996:2845. H&S 1996:5260.
Bemærkninger(ØK-bladet 1990-10-18) Forlænget i 1984 med 15 meter, hovedmotor fik formindsket propeller. Omb. 1990-09-21 indledt ved Mitsuiværftet i Yura: oprindelig propeller installeret, nye hjælpemotorer m.m. (H&S 1996:2845 = B&W K-120-122) Specifikationer og tegninger m.m. for bygningen af skrog og maskine. (Fred.) p.285. (Modernismens skibe / Steen Schøn) (H&S 1996:5260 = EAC K-141) Tegninger oprindeligt fra ØK's arkiv. (DMA-Register) (FEN-06-0921) Nybygningsomtaler. (Mir.) (EAC-01-0031) Fotos af besætning på kursus 1972. (BOG) Årbog 2004 p.OmsF. + Årbog 2006 p.79-103.
Tidligste år
 
1972 Seneste år
 
1997>
Reference : Materiale om SELANDIA (III) fra ØK og B&W.
Reference : 72430. Fotos, 4 stk., hvor besætning fra SELANDIA er på kursus.