Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NMJB Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib / hjulskib Brugstype PA
BRT 273,52 / 276,77 NRT 144,93 DW - Klstr. -
BT - NT - IMO 5609071 Byg.nr. 0078
Byg.år 1874 Værft B&W. Afleveret 1874-12-10. Bilberv 1874-12-10. Byg.by København Byg.land Danmark
Dimension 159,6 x 22,5 x 9,9 fod, br. o.hj.kasser 41,0 fod. Maskine Dampmaskine 100 nHK, 510 iHK, 4-cyl. compoundmaskine fra værftet, 2 kedler.
TeknikFart 11 - 12,4 knob. Mat. klink af jern. 1 dæk. 2 master, rundt spejl, glat stævn. 800 pax, efter 1891 forøget til 1000 pax.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi Kontraheret til Kjøbenhavn-Malmö D/S A/S, København. Solgt kontrakten 1874-04-22 til DFDS, der overtog skibet ved afleveringen. Rederi
før - efter
Omb. 1891. ved Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri A/S. Solgt 1900-04-06 R. til Øresund D/S A/S, København. Omb. 1902. Solgt 1931-11-06 A. til V.F.G. Kühn, København og indrettet til vandrehjem. Solgt 1933-01-20 R. til Johan & Nils Nielsen, Frederiksstad, Norge.
ReferencerUDR R-02. Årbog 1965-03. Årbog 1967-08. Årbog 1996-02. FEN-04-0476. FEN-09-1248. ORG-N. H&S registr.H&S 1996:1272. SR-foto. H&S 1951:0249.
Bemærkninger(H&S 1996:1272 = UDR R-02) Tegning af kædestopper.. (BOG) Årbog 1965 p.68: Fisker druknet ved landsætning af passagerer ved Snekkersten 1876-07-09. (BOG) Årbog 1996 p.7: Omtalt. (BOG) Årbog 1967 p.165-166: Foto fra Helsingør havn. (Fred.) p.47: Omb. 1883. Igen omb. 1891 på HSM til 385,40 BRT, 250,27 NRT, 150 + 15 DWt, 192,6 x 23,1 x 10,2 fod, 41,5 fod o.hj.kasser. Omb. 1902 til 362 BRT, 194 NRT, 150 + 15 DWt. (FEN-09-1248) Tekst om kollision 1901 mellem GEFION og HVEEN. (H&S 1951:0249) Blyantstegning 1883. (Rosendahl-2) p.55: Data.
Tidligste år
 
1874 Seneste år
 
1933
Reference : Foto af GEFION
Reference : Foto af GEFION, hjulskib
Reference : Artikel om kollisionen mellem GEFION og HVEEN.